lördag 22 december 2012

Karaktär under högtider?

Detta blir nästan en spinn-off på inlägget "jag kan inte gå ned i vikt!", för december månad är nog den månad i Sverige då det verkar finnas obegränsat med sötsaker och annat "onyttigt" att tillgå!?

Redan i början av denna månad så hade jag i baktanke att dokumentera eventuella frestelser jag springer på för jag rör mig i krestar där det förekommer en hel del sötsaker. Så här kommer ett lite axplock av det som fastnat på bild och lite tankar kring det här med det här som så fint brukar kallas karaktär.


På gymmet, i affärer m.m.

Jag tycker personligen att det är ett positivt tecken att ett gym bjuder på godis, men hur i hela fridens namn ska man kunna låta bli detta när man passerar dessa gosaker minst 2ggr per gymbesök?

Inte nog med det så är det ju ofta man ser "bjudgodis" i diverse affärer så frestelsen finns ju mer eller mindre överallt man dagligen rör sig!


På jobbet

Det är väl snarare mer regel än undantag att dom flesta arbetsplatser antingen själva bjuder på både fika och sötsaker, men kunder brukar vara väldigt givmilda under denna tid på året och även dom se till så att alla får sin dos. Vem har karaktär nog att säga nej till sin favoritchoklad eller kladdkaka?

 

I hemmet

Nu kanske inte alla gillar att baka i köket, men är väl inte helt ovanligt att det görs åtminstone pepparkakor eller knäck. Men finns ju så mycket mer och med hela huset fullt med sötsaker så är det inte alla gånger så lätt att inte ta ett par bitar?

Ännu jobbigare blir det om man under jule-tider är hembjuden till höger och vänster för där fikas det och bjuds på julgodis!

Kommentar:

Frågan är, hur stor skada kan allt detta onödiga godis göra för hälsan och vikten? Ja, man ska väl leva men rätt säker på att BMIt i detta avlånga land går upp några procent under denna månad!

Varför detta fenom uppstått har jag endast vida spekulationer om. Vad tror eller tycker ni om det här med julgodis?

Släpper ni tyglarna helt fria eller ni kanske rentav har nolltollerans mot godis/sötsaker?


Fazer Sverige skrev följande på facebook: "Vår dietist om all god julmat: "Det är vanorna mellan nyår och jul som är viktigast, inte dem mellan jul och nyår"" och där även länkat till denna sida!


Tycker det är både tänk- och läsvärt!


Ps. Jag vågar påstå att jag är en människa med en stor dos karaktär. Men även jag är långt ifrån felfri och har väl mer eller mindre ätit varje gång det bjudits så länge det varit värt det. Alltså ej stoppat i mig bara för att det bjuds utan faktiskt tänkt "är jag sugen? Ja! Måste jag äta detta? Nej! ..." och ibland har jag lyckats tacka nej eller åtminstone bara äta ett par bitar istället för hela påsen! Turligt nog så har jag numera så pass bra koll på kost- & näringslära att detta ej påverkar min vikt mer än nödvändigt! Glömde jag nämna att jag i skrivande stund precis slutfört julbak nr 3 för i år? Ds.

1 kommentar:

  1. Jag försöker göra som du. Välja det jag syndar med. Fråga mig själv om det är värt det? Fick en påse Maltesers i julklapp av Kexet för någon dag sedan. Den är inte slut faktiskt. Dom är helt enkelt inte värda kalorierna. En påse M&M däremot? ;)

    God Gottis-Jul!

    Kram!

    SvaraRadera