söndag 30 december 2012

Julklappars vara eller icke vara?

Det var många år sen jag tappade suget av känna lyckan av att få så mycket julklappar att jag knappt kunde välja vilken jag skulle öppna först. Vet ej om det har med åldern eller ...


... om detta grundrar sig antagligen på att jag är i den situationen att jag köper det jag själv vill ha, vilket jag dagen innan julafton gjorde när jag köpte mig dessa saker!


Nu ska jag inte sticka under stolen med att jag är en tekniknörd ut i fingerspetsarna, så 100% nödvändiga var dessa så klart inte men då min trotjänare till smartphone mer eller mindre kastat in handduken så var det väl lika bra att köpa en ny innan den är helt obrukbar?

Garminklockan är något jag däremot vet att jag kommer ha användning för under 2012 har jag utfört med än 60 löprundor, men visst det går ju även bra att använda telefonen som gps-tracker men kände att jag ville ta ett steg längre och faktiskt börja få koll på hur jag springer gällande puls och allt utan att behöva fippla med telefonen!

Denna invigdes igår och när jag idag loggade in på deras hemsida och förde över rutten blev jag förvånad över hur okunnig killen på MediaMarkt var, för jag fick ju med saker han påstod endast ingick i den dyrare modellen, men alla siffror jag om möjligt kan behöva finns där! Sweet!


Nu till julafton, dagen då man ska äta sig spymätt och byta pengar med alla man känner!?


Det förstnämda verkar jag fortfarande ha svart bälte i, för åt nog för 2-3 personer. Det som däremot kom som en glad överraskning är att det verkar som nära och kära börjat inse vad julen handlar om, alltså inte skämmas bort med högvis med julklappar som man i slutändan troligen inte ens använder!

Jag fick följande:
  • Cheesecakebok (kommer invigas idag)
  • Tillbringare till vatten (användes dagligen sen julafton)
  • Nyckeltavla (den sitter på väggen med nycklar på!)
  • 2 t-shirts (nr 1 åkte på juldagen, nr 2 igår!)
  • Grytvantar i silikon (kommer invigas idag)
  • Ugnsformar i teflon (användes på juldagen)
  • Två små skålar (passar bra till godis eller tex såser = användbara!)
  • Creme Brulee-kit med handsalamander och formar (Fick ett recept av farmor igår)

Tror detta är något typ av rekord, för vågar påstå att allt jag fick kommer användas så ofta som jag bara har möjlighet och detta är väl precis vad julen handlar om? (förra årets (?) äggkockare är tex fortfarande inte öppnad)

Även kul att se att jag inte ens blivit förfrågad om vad jag önskar mig, utan alla vet vad mina intressen är och vad jag behöver (antar min syrra är delaktig i tipsandet dock)

Som ni kanske gissar så har jag så klart inte köpt en massor med saker till mina nära och kära, utan att jag gav bort gick att äta och självfallet var allt gjort i mitt kök. Passade på att göra lite sockerfria saffranbiscotti just för att min farfar är diabetiker och det var väldigt uppskattat! :)

Hur tänker ni kring hetsen att det nästan är en tävling om vem som köper flest julklappar i vissa familjer? Blir ni lyckligare för att ni får ett lastbilslass eller duger en handfull guldkorn?




2 kommentarer:

  1. När det kommer till julklappar och andra slags presenter tänker jag precis som du. Hellre få men då riktigt fina grejer. Eller rättare sagt grejer med lite omtanke bakom.

    Jag blir fullkomligt skräckslagen när jag ser hur man ger och speciellt förväntar sig att få i vissa familjer. Det blev speciellt tydligt när jag skulle få min sjuksköterskeexamen. Vissa i klassen önskade sig och fick mobiltelefoner, datorer, resecheckar, dyra smycken osv. Jag önskade mig att pappa skulle hjälpa mig att byta däck på cykeln och möblera om min lägenhet. Sen fick jag ett litet bord och två stolar till min altan också. Saker jag BEHÖVDE och har glädje av än idag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som det finns hopp om mänskligheten, för det betyder att fler tänker som mig och jag kan väl inte ha fel!? ;)

      Jadu, det där känns igen. Nu har jag aldrig fått åka på en räkmacka genom mitt liv så aldrig kännt att det ens är lönt att önska saker likt dessa utan varit glad för det lilla...

      Så här är jag helt med dig, för det är ju trots allt tanken som räknas och ett däckbyte kan i rätt tillfälle betyder mer än både en Iphone 5 & Ipad!

      Radera