lördag 15 december 2012

Julbak med @karrokarlsson





Innan vi gick all-in i köket så öppnade vi faktiskt upp med en trevlig "julfrukost" iform av ett sk dietbröd med vört-karaktär (tack emmy för inspiration!) och julskinka som jag hade gjort typ 30min innan den åts!















Detta blev mina sk rockyroads, vilket faktiskt blev bättre än förväntat och då hade jag satt ribban skyhögt och köpt på mig en herrans massa olika choklader osv. Målet var en godis som ej är söt och man bara vill äta ett par bitar av innan man är nöjd!

Provsmakning säger mig att det troligen inte finns ens en bit kvar till jul...










Syrrans tryfflar rullade i pepparkaka var fan odödligt goda, kommer slinka ner ganska så lätt i jul ;)

Denna godis kräver för övrigt en hel del tålamod och ett tips är att kyl den ordentligt och använd ej händerna, utan skedar när dom rullas!
















Min egna variant på saffranbiscotti, där jag valde att göra dom sockerfria och med cashewnötter för hade tänkt ge bort några till bl a en diabetiker. Smakar väl ganska exakt som planerat och hoppas att jag inte äter upp allt redan ikväll!



Syrran gjorde även kola, vilket kunde sluta i total kaos för hon valde att fylla hela min spishäll med kokade "kolasås". Dom smakade ju inte direkt kattskit så lite kladd i köket var det nog värt ;)

Nu valde jag tex att inte använda allt godis i rockyroadsen, vilket resultaerade i att vi åt upp ALLT överblivet godis så kan säga som så att sockernivån i vårat blod inte direkt legat i botten denna eftermiddag vilket känns av just nu!!

Väntar med spänning på syrrans bilder, så borde hittas här ikväll!

4 kommentarer:

  1. Jaha ja, här har vi bildbeviset... Av bilderna att döma var detta 100 gånger godare än allt nyttigt gotte jag någonsin producerat ;) Speciellt Rocky roaden såg dödligt god ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe ja det är ju tyvärr mission impossible att få en nyttig godis exakt lika god som onyttig. Men du gör ju däremot ett sjukt bra jobb och kan äta desto mer (volymmässigt) utan att behöva skämmas!

      Dom var dödligt goda, det vill jag lova! :)

      Radera
    2. Helt sant! Men den där volymgrejen gör ju att man uppnår ungefär samma nivå av nöjdhet. Kanske? hmm...

      Radera
    3. Haha, nu lider du ju inte av att du är rädd för socker så känns som du själv valt att baka "nyttiga" saker och istället köpa färdiga "onyttiga" saker ;)

      Jag tänker alltså på din sk ätardagar då du äter godis som om det inte fanns en morgondag! :P

      OBS! Nu ser jag nästan detta som en bra sak, för bra att ha gosakerna i affären och inte hemma för jag har fan snart ätit upp alla rocky roads (tar en då å då) och måste rentav baka nya alt slå in dom i julklappspapper innan alla är slut :P

      Radera