måndag 3 december 2012

Leangains eller grisbulk?

Nu kan man väl minst sagt säga att deffen är ett avslutat kapitel, då jag efter gårdagens ätning minst sagt är sprängfylld! (dagens morgonvikt - lägsta morgonvikten i helgen = +3kg)

Snittvikter:
v. 44: 82,94 kg
v. 45: 83,13 kg (+0,19)
v. 46: 82,01 kg (-1,12) - Deffavslut och Kreatin-start 14/11!
v. 47: 82,51 kg (+0,50)
v. 48: 84,13 kg (+1,62)

inom () är skillnaden mot veckan innan, vilket då får det att se ut som att jag ökat med 2,62 kg i vikt senaste 2 veckor vilket stämmer rent siffermässigt. Men med detta i beräkningarna:
  • Deffavslut
    • Ökat kcalintaget med cirka 800 kcal/dag i snitt
    • Börjat äta 5g kreatin dagligen
  • Nytt kostupplägg - mer energi in!
  • Nytt träningsupplägg - mindre energi ut!



Så vågar jag påstå att nästan all viktuppgång är en kvalitativ sådan, alltså vätska. Man brukar tex säga att 100g kolhydrater binder unger 280g vätska...


... och kolhydrater är något jag förvisso inte var sparsam med under deffen men har ökat på det ännu mer som synes. Kreatinet påverkar troligen här med, men exakt siffra är helt omöjligt att säga men inbillar mig att jag borde fyllt dom nivåerna nu?

Kommentar:
För att svara på rubriken: Än så länge är jag inte speciellt orolig att jag räknat helt fel och då skulle grisbulka/överäta onödigt mycket, jag börjar dock fundera på om jag kanske överskattat mitt BMR, alltså mitt basala energibehov utan aktivitsfaktorn inräknad och då kanske ligger på ett lite högre kcalöverskott än jag tror.

Turligt nog är det ingen brådska, då ökningarna jag gjort än så länge rent visuellt endast är positiva. Har till och med lyckats tappa 1 cm runt midjan sen deffavslutet!


So far so good?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar