torsdag 13 december 2012

Enkel tacopaj


Jag har ett par variant på tacopaj i min arsenal och tänkte bjuda på den som utan tvekan är den enklaste, men för den del inte mindre god!


Ingredienser:
450g Pajdeg Maizena (2 pkt)
550g Nötfärs 10%
10g Smör
800g krossade tomater
500g broccoli
100g Ost 10%
100g Ost 27% (riven)
150g lök (1st)
2st vitlöksklyftor
2 msk spiskummin
1msk paprikapulver
1tsk svartpeppar
1krm vitpeppar
1krm salt



  • Finkhacka den gula löken, som du fräser i smör i en gryta. Bryn sedan färsen i samma gryta.
  • Häll ner krossade tomater, pressade vitlök och kryddor. Smaka av med ovan nämda kryddor och tillsätt eventuellt cayenne peppar, sambal oleak & tabasco beroende på hur stark köttfärsröra du vill ha. Låt reducera i 10-20 min.
  • Blanda pajdegen enligt förpackningen, som du sedan förgräddar i 15 min i ugnen @ 200 °C i en lämplig form.
  • Tina/koka broccolin, dela ev. buketterna till mindre bitar ifall dom är stora.
  • Skiva ev upp den 10%-iga osten om du vill använda detta.
  • Lägg brocolli i botten på pajskalet och häll över köttfärsen och toppa med ett par jalapenos innan osten åker på.
  • Grädda i cirka 30 min (eller tills den är genomgräddad) i ugnen @ 200°C.
  • Låt den svalna något innan den serveras med passande tillbehör!

Totalt:
3083 kcal
211g protein
190g kolhydrater
158g fett

Per 100 gram:
123 kcal
8,5g protein
7,6g kolhydrater
6,3g fett

Hela pajen vägde ganska exakt 2500g och 1st Felix Mexikansk tacopaj innehåller 670 kcal så för motsvarande kcal så ska denna alltså delas i cirka 5 bitar.

Smaklig måltid!

5 kommentarer:

  1. Inte bra att läsa din blogg, blir ju hungrig av all mat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, sorry! :P

      Kanske tur du får chansen att äta min mat imorrn då så jag kan komma på + igen efter dagens frestande ;)

      Radera
  2. Testade laga denna häromdagen, tyvärr utan jalapenos - vilket jag tror bidrar mkt till smaken. Den blev supergod, men tyckte min blev mer "rinnig" än vad din verkar på bilderna. Åt med tacosås & gräddfil till - mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sedär, kul att man kunna inspirerar till ännu en maträtt ;)

      Rinnigheten borde bero på mängden vätska och min tacofärs fick reducera till en ganska fast sås och broccolin fick rinna av ordentligt. Om det nu inte är detta som gjorde att din var rinnig så hade du kanske bara otur?

      Min var hur som helst riktigt fast och fin!

      Dock tur den smakade bra och låter som perfekta tillbehör, blev rentav sugen på paj nu så kanske bli en 100% hemamgjord sådan framöver :)

      Radera
    2. Japp, tror man måste reducera mer än vad jag gjorde. Pajdegen från Maizena är ju egentligen bara glorifierat vetemjöl :)

      Radera