måndag 10 december 2012

Matlagning en passion eller hobby?

Att inte kalla detta för en stor passion i mitt liv är väl att försöka lura både mig själv och er, för alltid gillat att laga mat och uppenbarligen har jag heller inget problem att stoppa maten i munnen!

Gör väl dock nästan alltid vad jag själv anser som ganska enkla maträtter och tar sällan ut svängarna och gör något jag själv anser helt uppåt väggarna. Jag är däremot inte det minsta rädd för att prova något nytt, så vad jag anser "normalt" kanske för vissa framstår som helt galna tilltag i köket.


Min livs största utmaning i köket tog jag mig faktiskt an förra nyårsafton då jag tillagade min livs första Beef Wellington och trots att jag inte var helt tillfreds med resulatet rent visuellt så smakade det tillsammans med dom klassiska tillbehören helt underbart gott och tror även dom övriga som åt instämmer (dom vågade åtminstone inte säga något annat).

Detta var för övrigt första gången jag kom i kontakt med dijonsenap i matlagningen och har alltid funderat på vad jag ska göra med denna burk..


... Så i fredags bestämde jag mig för att göra vad jag skulle kalla Fransk fläskfilegryta. Nu har jag inte ätit denna än, men såsen blev riktigt fin då det nästan enbart består av Creme Fraiche och matlagningsgrädde!



När jag ändå var igång med temat frankrike så var det dags att göra något med högreven jag köpt veckan innan. Nu är jag knappast känd för att följa ett recept, så jag gjorde som jag brukar och kollar runt lite bland standardreceptet och sen gör en egen tolkning på den klassiska Beouf Bourgignon.

För att jag ska få den optimala smakupplevelsen kommer den stå och gotta till sig i kylen tills imorrn och jag tänkte servera den tillsammans med klyftpotatis alt. ris.


När den röda tråden i detta inlägg nästan blev inte följa recept och gilla prova nytt så kanske det är lika bra att bekänna att jag i lördags provat en ny variant på "efterträningspannkakor" och kan bara säga att detta blev seriöst den godaste smeten på bra länge men hur kan inte "amerikanska chokladpannkakor" bli lyckat?



Nu har jag faktiskt gjort två "storkok" till men dom får ni läsa mer om vid ett senare tillfälle. Kommer nog hur som helst inte behöva laga speciellt mycket mat framöver, för så här ser min kyl ut nu och då finns det ett par matlådor i frysen från förr-förra helgen! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar