fredag 28 december 2012

Pizzabullar med philadelphiaost och skinka


Har länge tänkt prova detta, men aldrig tagit mig för det. Men på juldagen var vi sugna på något annat än julmat så då gjorde jag slag i saken och fixade detta som en del av juldagsbuffén!

Nu är detta inte gjort i mitt kök, så har ingen direkt dö-koll på det som stoppades i. Dessutom gjorde jag hälften utan philadelphiaosten men eftersom detta blev så pass lyckat så grundar jag receptet på att samtliga bullar innehåller philadelphia (för er som ej gillar detta utesluter då förslagsvis detta).


Gör en pizzadeg på 1,5 dl vätska (tex 1/2 detta receptet), som du låter jäsa under en bakduk medans det övriga görs iordning.

Tomatsåsen denna gång blev en ganska stark sådan. 1 Burk Tacosås Hot (Icas), 2-3 msk tomatpure som jag lät reducera i en kastrull och smakade av med 1msk flytande honung, 1 tsk socker och sedan lite salt, peppar och cayenne. Denna bör få svalna något innan den läggs på pizzan.


Dela degen i två delar och kavla ut den så tunn som bara är möjligt och gärna så rektagulär som du bara kan.


Bred ut en burk Philadelphiaost Sweetchili i botten sedan följt av ett lager tomatsås, 200g riven ost och 200g finhackad skinka.



Rulla ihop dom likt en rulltårta och skär upp dom i 1,5-2cm's bitar (dom ökade inte ens 50% i höjd i ugnen). Pensla på vispat ägg och krydda med oregano.


Kör dom 15-20 min i ugnen @ 200 °C. Är ytterlagret hårt så är dom nog klara men känn i mitten så dom ej är degiga för säkerhetsskull. Låt svalna i minst 10 min innan dom äts (håller väldigt mycket varme invändigt likt en calzone).

Eftersom jag inte gjorde dessa hemma hos mig kan jag bara spekulera i dess energinnehåll men här kommer en höftning...

Totalt:
2797 kcal
148g protein
294g kolhydrater
108g fett

Motsvara alltså ungefär 2 standardpizzor på en pizzeria kcal-mässigt, vilket kan stämma rätt bra med tanke på degens storlek (hade räknat på 2-3 normala portioner).

Kommentar:
Om man bortser från faktumen att dom första bullarna jag åt var för varma, så smakade detta ärligt talat mycket bättre än förväntat och jag kommer utan tvekan göra dessa fler gånger men då med andra varianter av fyllning...

The sky is the limit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar