torsdag 6 december 2012

Lägesrapport

Känns lite overkligt, men den 14 november 2012 var jag i min livs form. Jag hade tagit mig till ett av dom sista slutmålen jag har på min sk viktresa jag påbörjade den 28 mars 2009.

För er som kanske tittar in här för första gången, så är det jag pratar om min utan tvekan mest lyckade deff. Vilket främst utfördes för att jag för en gångs skull ska ha ett bra utgångsläge att bygga vidare på.

Det som väntade var alltså min livs första "bulk" och det kändes minst sagt både läskigt och spännande på en och samma gång, för har som sagt enbart kämpat med att gå ned i vikt i över 3,5 år.

Nu har jag ju dock haft perioder då jag gått upp i vikt, men detta är på grund av dålig planering och att jag känt att deffandet helt enkelt tagit för hårt på kropp och knopp. Vilket var något jag inte önskade denna gång, utan istället en "kontrollerad" bulk där målet är att göra kvalitativa ökningar både styrkemässigt och med lite tur även en ökad muskelmassa på min numera rätt så taniga och om möjligt ännu svagare kropp!

Upplägget rent kostmässigt kan ni läsa om här, men grundtanken bakom det hela är att jag ska öka i vikt väldigt långsamt. För är det något jag inte vill är det tappa motivation och börja äta helt okontrollerat, för det är helt klart jobbigt för psyket att frivilligt överäta. Just det sistnämda trodde jag ärligt talat skulle vara obehagligt, för man ska inte sticka under stolen med att deffa är vad jag skulle kalla en kontrollerad ätstörning (man väljer ju att underäta men långt ifrån på ett så skadligt sett likt anorexia).

Till min förvåning så har jag än så länge nästan enbart njutit av det extra tillskottet av mat varje dag. Var fullt medveten om att jag skulle lägga på mig ett antal kilon rätt fort pga att jag ökar kcalintaget och började ta kreatin, men med vetskapen om att det enbart är fettfri massa som adderas så blir jag ju faktiskt mer "lean", jag sänker ju faktiskt tom min kroppsfettprocent!

Har iskallt litat på mina uträkningar när det kommer till vart min troliga kaloribalans ligger och ser nu ut som att min kropp efter drygt 3 veckor har vant sig vid kalorintaget och viktkurvan börjar plana ut. Så kan nog snart börja se trender som visar på om jag är helt ute och cyklar eller ej när det kommer till min planerad viktuppgång!

Inte helt otippat så har mina styrkeökningar varit minst sagt tydliga och kommer troligen bli ännu bättre nu när jag lyckats sänka träningsvolymen till mindre än hälften mot under deff. Jag tränar alltså mer kvalitativt och med ett tydligare/bättre upplägg, gillar detta så pass mycket att jag redan nu måste revidera mitt nya träningsupplägg då jag kommer dra ner markant på alla dessa gruppass jag brukar köra (även om det skär lite i hjärtat, för är förbannat kul!).

Så läget just nu är att det går bättre än planerat och trivs som fisken i vattnet med det nya upplägget både gällande kost och träning!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar