onsdag 19 december 2012

Önskeinlägg: Äckligaste maten/livsmedlen

Igår så gav jag er läsare chansen att önska inlägg (erbjudandet kvarstår) som ni vill läsa om här på min blogg och inte helt otippat så är förslagen med temat mat. Först upp blir Emmys önskan...

Nu väljer jag helt på egen hand att göra detta ganska djupgående då det här med (eventuellt fd) oätbar mat för mig är något jag faktiskt vågat mig på att prova en hel del på senaste...


Maträtter/livsmedel jag finner äckliga eller undviker i största möjliga mån:

  • Blodpudding
    • Åt detta senaste när jag var 7 år, då min lärare snällt tvingade i mig detta tills jag spydde och har alltså ej valt att prova detta igen även om jag tror det är något som troligen smakar "okej".
  • Oliver
    • Provat lite olika varianter/fyllningar i vuxen ålder utan att finna någon ätbar.
  • Kaffe
    • Detta går verkligen inte, har vid upprepade tillfällen försökt både allt från svart kaffe till såna där mer varmchoklad-liknande med grädde och gud vet vad. Jag kan sträcka mig till kaffe i bakverk eller kaffelikörer i drinkar men när det tar över för mycket så är det INTE gott längre.
  • Inlagd sill
    • Något jag vid upprepade tillfällen provat vid diverse svenska högtider och skolsule-känslan är inte min grejj helt enkelt.
  • Banan
    • Krävs pistolshot eller väldigt mycket pengar i potten för att jag ska äta detta frivilligt. Föråt mig nog på detta som barn för kan ha lust att kräkas om jag tex tuggar i mig det via tårta när den är "osynlig" så att säga. Detta gäller dock främst färsk, kan äta bananskids och i vissa fall dricka shots som smakar "banakola".
  • Aftereight, Marianne eller liknande godis med stark mintsmak
    • Ev. är detta pga att jag missbrukat Mintuu allt för mycket eller i övrigt förätit mig på detta, men jag tackar mer än gärna nej till eventuella gosaker som har en tydlig smak av mint.
  • Surströmming
    • Lukten är helt enkelt för avskräckande, så aldrig vågat prova.
  • Isterband
    • Min mor gillar detta påhitt så åt detta som barn och kan ärligt talat inte komma på en anledning till att prova detta i mitt egna kök.
  • Fiskbullar
    • Skolan har skadat mig här än en gång!
  • Kalvsylta eller liknande
    • Här kan jag inte minnas smaken, men äter med ögat här och detta tilltalar mej inte (äter dock både skiv & bredbar leverpastej på tex rostat bröd)
  • Råbiff
    • Vet ej varför, men har extremt svårt för detta.
  • Hummus
    • Råkade av misstag äta detta på en grekisk restaurang och jag var nära att spy för det var rent ut sagt videvärdigt! Har ej provat kikärtor på länge så vet ej om detta gäller även för dessa.
  • Ansjovis
    • Inte ens familjens Janssons Frestelse för de som bara vill ha lite asjovis-spad funkar, det vänder sig i munnen! Kan även ha lite med potatis-applikationen i sig?
  • Äppelmos
    • Åt nog detta för mycket som barn till gröt, pannkakor osv för klarar inte av detta nu. Speciellt inte i tex fyllda munkar (jag äter äpple i fast form).
  • Raggmunk & rårakor
    • Vet ej varför, men inte kommit mig för att prova detta då jag sen barnsben fått nån konstig avsky för det här med "stekt riven potatis". (ska dock göra slag i saken och äta detta snart bara för det!)
  • Sushi
    • Aldrig varit en fiskälskare (innan), dock inte helt anti detta men undviker det mer än gärna!
  • Bröd eller bakverk med torkad frukt i
    • Russin är absolut värst (äter gärna torkade russin separat). Brukar ofta gå att lösa, genom att tex på lussekatter plocka bort!
  • Punch i både flytande och fast form
    • Tex punchrullar eller punschpraliner går fetbort!

Skulle nog kunna fortsätta i all evighet, men känns som detta får duga som en försmak av för vad jag kan tänkas ogilla i kylskåpet, frysen eller rentav på tallriken!


Som bonus så lägger jag helt på eget bevåg till ett ganska intressant bonusmaterial?


Livsmedel jag vågat testat senaste åren och i vissa fall börjat äta mer frekvent:

  • Lax
    • Alltid varit anti-fisk, men nu äter jag stekt, varm- eller kallrökt och rentav gravad men det sistnämda ger mig lite för mycket inlagdsill- och sushi-vibbar.
  • Ärtsoppa
    • Hade inte ätit detta på närmare 20 år (skolan som skadade mig än en gång) och blev ärligt talat förvånad när jag förra hösten provade detta. Absolut inte äckligt men har heller inte ätit det sen dess.
  • Vispgrädde, gräddtårta och annat fettrikt
    • Inte så att jag inte kunnat äta detta. Utan mer att ett tjockt lager grädde har gjort att det växer i munnen så några princesstårtor har det inte bjudits på när jag fyllt år allt för många gånger! Har väl numera inget som helst problem med grädde så går utmärkt i alla dess slag i måttlig mängd.
  • Grönsaker i allmänhet
    • Nära och kära är nog lite smått förvånade över att jag numera äter saker som rödlök, alla sorters paprika, tomat & gud vet vad som om det vore godis för drar vi tillbaka klockan 10 år så undvek jag allt som hette grönsaker! (pappa fick lura i mig lök i köttfärssåsen som barn osv)
  • Guacamole
    • Tog mig 28 år innan jag började gilla denna sås, men det handlar om att jag haft extremt svårt för avokado och än idag så undviker jag detta men ska försöka lära mig äta detta pga dess fettsammansättning.
  • Hallon
    • Haft extremt svårt för detta bär, men nu slinker det ner utan problem.
  • Tonfisk på konserv
    • Det är väl knappast något jag egentligen gått miste om men har nu på senare år, sen jag börjat träna och tänka över min kost faktiskt lärt mig gilla detta påhitt till fisk och tom gjort varma maträtter med det. Anledningen till att jag undvikit det sistnämda är efter nån riktigt äcklig tonfiskpizza sen barnsben!

Nu finns det säkert massor med livsmedel jag glömt nämna här, men rätt intressant och se hur pass mycket man kan förrändras när det kommer till smaker man förr inte gillat men nu rentav ibland inte kan leva utan. Så kommer nog fortsätta att testa saker jag förr inte tyckt om i hopp om att jag numera kanske gillar det!

5 kommentarer:

  1. Det här var ju ytterst intressant måste jag säga! Typ allt du ogillar, älskar jag :P

    Tack för att du besvarade önskningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag kan nästan instämma faktiskt :-)

      Alltså Jimmy, sushi kommer nog (tyvärr) både du & jag att lära oss äta misstänker jag.

      Radera
    2. Haha, jasså det säger du! Men detta måste betyda att det inte finns något som du ogillar eftersom du verkar äta allt som jag dessutom älskar! :D

      Så lite så, har du fler önskningar så kanske dom kan gå att uppfylla ;)

      Radera
    3. @karro

      Haha, vi är ju ganska lika när det kommer till mat vi äter om man bortser från att du uppenbarligen klarar av att äta blodpudding och mer än gärna äter punchpraliner ;)

      Mja, alltså jag har ju provat men gillade inte alls det så vi kanske ska försöka göra egen sushi? Är som sagt inte rädd att prova mer att det ej känns värt att betala dyra pengar för rå fisk som smakar "tråkigt"

      Radera
    4. Det är nog lite så, ja. Jag är en riktig allätare. Det enda på din lista som jag kan skriva under på är sushi och surströmming och ett eget tillägg är kokosmjölk, usch!

      Radera