tisdag 16 oktober 2012

Dagens kost

  • "Lunch" kl. 13.40
500g Milbona kvarg 0,5%
20g Frebaco Bran Flakes Müsli
Smasatt med Funlight Jordgubb och lite kanel

  • Träning kl 16.00-18.00
20g Xpand FX (BCAA)
20g Carbo FX (malto)



  • Efterträningsmål 1 kl 19.10
50g Palsternacka kokt 
200g Potatis kokt
200g Morot
50g Felix Grill- & kebabsås
25g Färskost fett 27% typ Philadelphia
700g Grönsaksblandning ärter morötter bönor blomkål fryst
52g Hårt bröd fullkorn råg fibrer 15,5% Wasa husman
25g Eldorado Färskost Light
36g Ost hårdost fett 10%

  • Efterträningsmål 2 kl. 20.00
1000g Mild Lättyoghurt 0,5%
245g Äpple m skal
38g Rispuffar u tillsatt socker
100g Keso färskost fett 4% 
Smaksatt med lite funligth, vaniljarom och kanel

Totalt:
2302 kcal
177g protein
292g kolhydrater
30g fett

Kommentar:
Fick för mig att prova något nytt, körde alltså helt köttfritt. Var dock mindre sugen på att trycka 1000-1500 kcal via gröt så idag blev det även andra val av kolhydrater än normalt.

Mättar som det känns nu ganska okej, men kött är kött och kan lova att jag imorrn kommer äta ikapp för dagens köttförlust ;) Men konstaterar att det trots allt är möjligt att vara vegetarian och få i sig rejält med protein!

6 kommentarer:

  1. Första tiden som vegetarian tyckte jag var lite svår eftersom jag inte visste hur man lagade vegetarisk mat. Nu har jag dock skolat om mig och har inga svårigheter att fixa god mat samt komma upp i önskade macros utan att ta 500 olika tillskott.
    Kan förstå att det är svårt för en inbiten köttälskare att avstå så är imponerad av att du testade :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl som med allt, brist på kunskap är det som föder misslyckanden.

      Är faktiskt lite pga dig som jag fick för mig att prova detta, då dina rätter trots allt ser väldigt goda ut!

      Är som du kanske börjar inse en som gärna testar nya, gärna galna saker både när det kommer till kost och träning.

      Nu vet jag hur en dag utan kött känns (lär varit första på 20 år?), något jag troligen kommer göra om men då med hjälp av quorn eller annat subitut istället för det som jag nu hade hemma som inte är direkt vegetariananpassat!

      Och nej, jag tänker inte bli vegetarian utan blir bla 250g kyckling i matlådan idag ;)

      Radera
    2. Jo, jag har förstått att du inte är någon fegis när det kommer till mat men jag har samtidigt förståelse för att din "comfort-zone" är den köttiga. Jag vill inte prångla på någon annan att sluta äta kött men att avstå någon dag i veckan tycker jag de flesta kan göra. Nu har du ju testat och bevisligen funkade det :)
      Finns massor man kan göra med quorn/soja om man vill ha kvar den "köttiga" känslan. Testa på!

      Radera
    3. Hehe. Ja typ så...

      Är väl vettigt, ungefär som på samma sätt jag väljer att inte anamma min typ av näringstajmning om folk nu uppenbart inte är nyfikna och vill få en förklaring till mina dumheter! :P

      Kommer absolut ha fler vegetariska måltider framöver, men heldagar blir dock lätträknande!

      Faktiskt ätit taco-quornfärs ett par ggr och gick inte känna skillnad mot äkta varan när man väl blandade med alla tillbehör i en tortilla så detta blir nog nästa försök, att göra nån god paj eller rentav topping på pizza :) Quornfilé däremot är enligt mig väldigt svampig, men då har jag själv aldrig tillagat dessa så kanske var där skon klämde?

      Radera
    4. När det kommer till färs tycker jag faktiskt att soja är snäppet bättre (både smak- och konsistensmässigt) så det rekommenderar jag att du testar. Mycket billigare dessutom :)
      Kan hålla med om den där svampiga känslan gällande quorn. tillagar man dock på rätt sätt brukar även det bli bra. Det jag gillar med quorn är att det håller sig väldigt "saftigt" trots att man steker tills det ser torrare än torrast ut. Binder också smak bra om man marinerar det.
      Quorn finns ju i många olika former och min favorit är nog strimlorna. De är lite mer åt kötthållet än filéer/bitar som jag mer förknippar med kyckling.

      Vill du ha tips på rätter vet du vem du kan fråga ;)

      Radera
    5. Tusen tack för tipsen/kommentarerna för jag är som sagt HELT newbie i vegetarianträsket och sojafärs lät ju faktiskt spännande så ska skriva upp detta på nästa inköpslista! :)

      Är som sagt inte rädd för att prova nytt och har ätit så sjukt mycket kycklingfile och rent nötkött (hade bra deal på alla finbitar ett tag) att jag nästan är mer sugen på fläskkött nuförtiden trots att en blodig biff alltid varit det jag älskat mest!

      Men vet som sagt vart jag ska vända mig när suget för icke animaliska rätter kommer ;)

      Radera