onsdag 31 oktober 2012

Deff med Periodisk fasta & Leangains del 2

Under etiketten kostupplägg kan ni läsa tidigare "artiklar" i ämnet och som jag nämde i del 1 så kommer detta inlägg handla om vad främst Periodisk fasta har gjort med min kropp, men även vad Leangains troligen har bidragit med under denna deff! (kommer förkorta Periodisk Fasta och Leangains med PF & LG frå och med nu)

Allt som nedan kommer skrivas är helt från min egna empiriska studier och kan alltså inte styrkas med någon studie! Ta alltså detta först och främst som en möjlighet att förstå hur jag upplever PF & LG och INTE som en guide för hur NI skulle reagera om ni valde att prova detta!


Fördelar

Bättre kontroll över hungerkänslor

Nu var jag lyckligt lottade med att ha en i det närmaste obefintlig omställnignsperiod och kunde genast sluta ha känslan av att alltid behöva stoppa något i munnen, vilket så klart är positivt då man under deff är sparsam med antalet kcal man vill äta! Trodde även utebliven frukost skulle vara ett problem, men snarare än befrielse nu i efterhand.

Detta märks extra tydligt om det tex bjuds på tårta "utanför" mitt ätfönster, då jag likt på reflex skickar vidare tårtan utan att ens tänka tanken att jag ska ta en bit oavsett om den ser god ut och jag så klart blir småsugen rätt så ofta!

I dagsläget kan jag utan problem klara mig utan mat i 24h utan att må dåligt, för 3 år sen blev jag grinig om jag inte fick min blodsocker-höjjare inom 1-2h!

Bättre återhämtning

Tackvare att jag är berättigad att äta "sjukliga" mängder mat efter träningen har det resulterat i att jag helt plötsligt dagen efter ett tungt träningspass orkat betydligt mer än mot när jag åt säg 25E% efter träningen!

Här spelar nog kolhydraterna in mest, så får nog tacka LG mer med högkolhydrat-upplägget på träningsdagar snarare än PF i sig, men tror generellt att jag svarar bättre på att få äta största delen av min mat EFTER träningen! Detta kanske egentligen inte är så konstigt?

Fysiskt och psykiskt välmående

Helt omöjligt att beskriva denna känsla för en som inte provat PF, men jag skulle kalla det nästan euforiskt?

Glöm inte bort att ämnet är inriktat under deff och hur många har inte mått dåligt av att frivilligt underäta? En deff utan PF skulle för mig vara rent ut sagt omöjligt att genomföra en längre period i dagsläget!

Enkel planering

Detta var nästan det som fick mig att bli mest nyfiken på PF, att slippa behöva släpa runt på x antal matlådor när jag tex ska till jobbet eller om jag ska iväg någonstans och inte hinner hem innan jag ska träna.


I dagsläget så klarar jag mig bra på amonisyror och ska jag tex till jobbet så tar det mig några minuter att styra ihop den kost jag bör äta innan träning. Väl hemma har jag 1-2 måltider att fixa iordning och totalt över en dag kanske jag behöver tänka på förberedelse av mat 10-20 min/dag istället för att när jag åt 5-6ggr/dag nästan alltid tänkte på mat för man såg alltid fram emot nästa måltid!

Lägger man till hur mycket enklare det är att hålla koll på kalorierna i 1-3 måltider istället för 5+ så måste jag säga som så att jag nog aldrig kommer deffa på med annat än PF i framtiden som det känns just nu!

Få äta sig mätt & belåten

Under deff skadar det ju inte att få känna sig rejält mätt minst en gång per dag? Att dessutom kunna få äta "vad man vill" inom rimliga gränser under en diet är för mig något helt nytt och kan bara säga att jag älskar det!


För vem skulle inte vilja äta en pizza efter träningen med vetskapen att sex-packet växer fram? Här får jag tacka LG för att jag fått upp ögonen för att jag faktiskt kan äta rätt så mycket roliga maträtter trots deff!

Övrigt

Sen finns det jättemånga andra fördelar, men många är främst spekulativa och jag väljer att endast ta upp fördelarna jag upplever som väldigt tydliga jämfört med hur jag åt innan jag hittade PF!



Nackdelar

Långa fastor

Vissa dagar händer det att jag vaknar hungrig, vilket inte är speciellt kul när man har tex 10 timmar till nästa måltid. Har turligt nog lärt mig hur jag ska hantera detta, men händer utan tvekan att jag faktiskt saknar frukosten nångång ibland!

Osocial måltidsfrekvens

Detta skulle jag kunna skriva en hel bok om. Eftersom man sen barnsben fått inpräntat att tex frukosten är viktigaste målet på dagen blir man ju ibland dumförklarade när man säger att man inte ätit frukost regelbundet på snart 2 år.

Nu har jag dock lärt mig hantera detta och känner heller inte behovet av att i skymundan äta som jag gör, utan frågor någon så svarar jag som det är att jag inte äter som normalt folk och vill dom höra varför förklarar jag det. Eftersom jag äter på kvällen så uppstår alltså dessa situationer egentligen inte på kvällar eller helger för där har jag möjligheten att kunna styra och ställa lite mer själv!

Fryser lättare & oftare

Detta är något jag inte orkat läsa på om allt för noga, men verkar vara mer regel än undantag att man allt som oftast i slutet på fastan börjar frysa mer eller mindre. Nu har jag ju dessutom tappat över 10% i kroppsfett sen jag började med PF så har lite svårt att sätta fingret på exakt hur mycket detta påverkats av just PF.

Jag kan däremot konstatera att när det börjar bli mer än 20 timmar verkligen börjar kännas att kroppen inte fått näring på länge!

Detta är dock hanterbart, men något man inte ska sticka under stolen med!

Större och större portioner?
Det är långt ifrån enbart positivt att få äta stora måltider, ur flera aspekter.

När jag började med PF så kunde jag inte förstå dom som kunde äta alla sina kalorier i en sittning, vilket jag idag själv utan större problem klarar av. Jag har alltså flyttat min tröskel för vad som är "mycket" mat!

Nu har jag dock inte något problem med detta än, men kan tänkas bli i framtiden?

Det jag finner mest jobbigt kan vara när man ska äta på annat ställe en hemma i sitt egna kök. Vem är villig att servera mig 1,5 kg mat? Nu är det sällan problem på restaurangbesök för går ofta beställa tex dubbla kött på hamburgaren eller kanske rentav två hela hamburgemenyer eller liknande.

Men ska jag äta en normal portion mat och inte har möjligheten att välja när eller dess storlek har jag numera valt att antingen äta "ikapp" före eller efter beroende på när tex middagen är.

Tänker man långsiktigt, vad händer dagen jag kanske inte kan träna i denna utsträckning? Kan jag äta stora måltider då med? Svaret är troligen nej, det skulle vara svårt att följa PF utan att träna och försöka hålla vikten någorlunda stabil/låg. Så hoppas att om den dagen kommer inte ställer till något problem att återgå till att äta "normalt", men detta har jag ingen aning om hur det blir och kan eventuellt bli ett problem!

Slutord

Nu har jag bara tagit upp ett par pluss och minus, för finns en hel del andra men valde att hålla detta på en lagom nivå?

Jag anser numera att detta är min livsstil, snarare än en diet, så att säga att jag inte är helt såld är att ljuga. Jag tror dock inte det är något magiskt med PF eller LG, så därav att jag än så länge aldrig försökt pracka på någon PF som själv inte är nyfiken på det.

Detta har däremot gjort underverk för min deff och det kommer ni troligen bli varse när jag avslutar denna höstdeff och avlägger en ordentlig deffrapport!

3 kommentarer:

  1. Angående när du väl kommer äta "normalt" igen så kan jag iallafall säga att för mig var det absolut inga problem att gå tillbaka till att äta normalstora måltider. Kändes som jag var tvungen till det då jag har extremt svårt att bygga på det och det skapade nästan bara mer stress än var smidigt i min vardag.

    Jag har väl inte kört pf helt slaviskt heller under en jättelång period men visst har man blivit skadad av alldeles för stora portioner, det märker man av ibland.

    Men som sagt, det är ganska trevligt att kunna sätta sig och äta gröt till frukost innan man sticker och tränar nu för tiden. Och även fast det "bara" är ca 600 kcal så mättar det faktiskt bra. Jag tror kroppen vänjer om sig ganska fort faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. STORT tack för att du orkade ta dig tid till ett så långt och uttömmande svar, låter som jag ev oroar mig i onödan...

      Får se hur det blir dagen jag tröttnat på PF, har hur som helst delvis lyckats få bort en del av mina gamla beteenden så känns som det vore en kul test att försöka äta "normalt"

      Radera
    2. STORT tack för att du orkade ta dig tid till ett så långt och uttömmande svar, låter som jag ev oroar mig i onödan...

      Får se hur det blir dagen jag tröttnat på PF, har hur som helst delvis lyckats få bort en del av mina gamla beteenden så känns som det vore en kul test att försöka äta "normalt"

      Radera