torsdag 18 oktober 2012

Deload

Idag påbörjas den tråkigaste cykeln i mitt stryketräningsprogram på gymmet, den sk deloaden...



Detta innebär att jag endast kör 5 reps på 40-, 50- & 60% av mitt teoretiska 1xRM (RepsMax) samt tar det lite lungare på assistansövningarna än normalt (brukar sänka vikten rejält och köra 5x10 reps istället för 5x5)!

Varför undrar ni kanske? 

Ja, med tanke på hur hårt jag tränar generellt så kan det vara bra för mitt CNS (Centrala nervsystem) att slippa bli belastat till max under drygt en vecka (en cycle ovan är egentligen 7 dagar men jag kör lite som det passar).

Har ni kört på samma upplägg väldigt länge och där många "arbetsset" går till "failure" och undrar varför er kropp ibland säger stopp och ni rentav kan få en negativ utveckling? Ja då bör ni googla CNS + träning och kanske tänka om i erat upplägg på gymmet!?

Nu kommer jag dock redan idag synda, genom att köra ett dubbelpass där jag kör "dag1" & "dag3" tillsammans då det passar bra när båda är "push-pass". Beroende på tidåtgång så väljer jag nog bort ett par assistansövningar för ska nämligen köra 2 pass yoga idag! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar