måndag 1 oktober 2012

Pannkakor / Plättar

Med tanke på hur populärt mitt recept på min ungspannkaka (som ni hittar här), så är det kanske lika bra att dela med mig av ännu en lyckad remake på grundrecept jag oftast utgår ifrån?

Då jag inte tog några bilder på när jag gjorde smeten får föregående recepetbilder duga och ni får använda fantasin lite!


Ingredienser:
99g Ägg rått (2st normalstora)
100g Äggvita
100g Milbona kvarg 0,5%
100g Alpro Almond drink
80g Havregryn (ICAs)
5g kakao
1 nypa salt
1 tsk bakpulver
2 msk Stevia
1 kork vaniljarom

OBS! Går utmärkt att använda valfri fetthalt på helt vanlig mjölk och är ni inte fetträdda så går hela ägg även det bra!
 
  • Blanda det blöta i en bunke.
  • Blanda det torra i en bunke.
  • Blanda tortt & blött till en jämn smet, låt gärna svälla/stå till sig lite innan stekning.


  • Jag valde att steka smeten som plättar, men äger ni likt mig INTE ett plättlagg är det mindre jobb vid spisen att göra dom som pannkakor och detta funkar precis lika bra!

Har ingen aning om vad ni har för favorittillbehör, så detta och  ev. stekfett är exkluderat från siffrorna nedan! (jag använde mig av en bärmix som tinades i mikro + sötningsmedel)

Totalt:
581 kcal
47g protein
52g kolhydrater
18g fett

Nu i efterhand borde jag haft dubbelt så mycket kakao i smeten, för att få den där tydliga kakaosmaken för mina bär tog över lite för mycket (sån där sur bärmix med tranbär, havtorn m.m.)

Nästa gång får det nog bli ett recept på mina "low-carb", för två recept med havregryn som "bas" borde väl räcka!?

5 kommentarer:

  1. Ser redigt najs ut!
    Hur många "normal"-stora pannkakor blir det tror du?
    Detta ser ut att bli lagom till en lunch och det gillar jag! Många andra recept har sjuka mängder ägg osv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)

      Ingen aning, då det är helt omöjligt att få dessa normala pga bakpulver+havregryn :P 4-5 tjocka rackare blir det alla gånger, fler om du är skicklig vid spisen när det kommer till att vända ;)

      Kcalmässigt med annat än en näve frusna bär+sötningsmedel så blir detta mest troligt för kraftigt som lunch om du är en frukost-mellis-lunch-mellis-middag-människa om du inte är stor/vältränad (gissar hej vilt bör tilläggas)

      Radera
    2. Så du har något att relatera till. Om mitt mål var att vara viktstabil så skulle dessa inkl stekfett och bär (enlit bild) innebära att jag åt cirka 35% av mina dagliga kalorier en dag jag ligger i sängen!

      Radera
    3. Tack för ett snabbt svar!
      Mina luncher / middagar brukar ligga på ~550-600kcal vid deff så med enbart sötningsmedel så ska detta nog bli fint!

      Radera
    4. Så lite så!

      Om du ligger omkring där kcalmässigt är denna rätt ypperlig för mättar dessutom betydligt bättre än den klassiska pannkakan (blir ju mer volym, sen extra fibrer som ev hjälper till)

      Radera