fredag 5 oktober 2012

Jag kan inte gå ned i vikt!

Nu tänker jag inte gå in på detta på djupet, för kan även handla om olika sorts sjukdomar/medicineringar som gör att kroppen inte fungerar på ett normalt sett. Men jag tänkte däremot skriva lite om de fällor man som  överviktiga  ofta faller i utan att ens tänka på det och sitter sedan x antal år senare och undrar vart bilringarna kommer ifrån!

Känner ni igen i er här? Ja, då hoppas jag detta inlägg kommer bli en eye-opener av sällan skådat slag!

Vad gör dig överviktig?

Svaret på denna fråga är så larvigt enkel att jag än i dag skäms över alla ursäkter jag hade till varför jag inte kunde gå ned i vikt.

Om du äter fler kalorier än du gör av med under en längre period kommer kroppen att lagra denna överskottenergi till bland annat fett. Alltså kalorier in vs ut, det är vad som bestämmer utgången på vågen i det långa loppet. Säger det igen, jag tar INTE hänsyn till eventuella hormonella rubbningar i kroppen eller sjukdomar, medicineringar eller liknande som eventuellt kan påverka detta.

Måste man tänka på vad man äter precis hela tiden?

Vissa verkar kunna äta genom att lyssna på sin kropps signaler när det kommer till hunger och håller sig relativt viktstabila kanske rentav hela livet, något jag själv hade önskat vara  mitt fall…

Så svaret på rubriken blir väl egentligen NEJ, men är man i riskzonen för övervikt kanske man borde tänka en gång extra med vad man stoppar i kakhålet?

Men finns ju dom som trots att de tycker sig äta ”bra” går upp i vikt. Hur kommer det sig då?
  • Ja det har jag redan klarlagt, det handlar om för mycket kalorier in vs ut! 
    • Du kan alltså äta dig tjock på det man i folkmun kallar ”nyttigt”, en överkonsumtion av kalorier via tex bananer är alltså förenat med viktuppgång på samma sett som via ”skräpmat”. 
    • Nu generaliserar jag väldigt ordentligt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar, för går nämligen utmärkt att gå ned i vikt på enbart ”skräpmat” om man verkligen vill även om den viktresan troligen skulle vara en pest och pina! 

Det jobbiga här är att gränsen kan vara hårfin. För att ni ska förstå vad jag menar med det, så tänker jag med några exempel/scenarion från mitt egna liv visa vad resultatet av dessa ”felsteg” kan göra med din vikt!

Obs! För enkelhetens skull förutsätter jag att denna individ varje dag bör äta 2500 kcal per dag för att förbli viktstabil och utöver exemplen nedan äter just 2500 kcal per dag från sin vanliga kost!

(Denna underbara skapelse är gjord av min syster!)

Ett par gånger i veckan äter du en bulle till kaffet/fikat.

En stor kanelbulle innehåller, säg för enkelhetens skull 300 kcal. Om du äter, säg 3st sådan i veckan resulterar det alltså i 900 kcal extra varje vecka.

Vad gör då detta på ett år?

900*52=46800 kcal. Försöker vi räkna om detta till kilo fett (en ganska vedertagen siffra här är 7700 kcal/1kg fett) i viktuppgång landar siffran på 6kg, alltså cirka 0,5 kg/månad i viktuppgång.

Låter väl kanske orimligt, men tänker ni efter så uppstår det väldigt ofta situationer då det bjuds på bakverk, kakor, tårtor, godis och allt möjligt smått och gott som man inte hade planerat äta i förväg!

Denna skål innehåller i runda slängar vad en normalviktig kvinna behöver i kalorier på ett dygn!

Unnar dig en påse godis & läsk en fredag- eller lördagkväll.

Vad en godispåse för er innebär har jag ingen aning om. Men vågar väl anta att 2-3hg och 1L kolsyrad läsk inte tillhör ovanligheterna?

Vad blir detta då resultatet av detta?
Leker lite med siffrorna, men 300g lösgodis och 1L läsk bör sluta på avrundat till en fin siffra 1300 kcal.

1300*52 = 67600 kcal. Detta gör att man efter ett år gått upp cirka 8 kg!

Detta skulle lika gärna kunna vara 200g choklad eller 200g chips och resultatet hade blivit ungefär detsamma!


Dricker alkohol på ”regulär” basis?

Här vågar jag knappt ge mig själv som exempel, för det handlar om sådan sjukliga mängder att det blir pinsamt.

Men ponera att du dricker 2 glas vin till maten och 2 öl i soffan en fredag- eller lördagkväll varje helg, vad blir resultat av detta? Avrundat till närmaste hundratal innehåller dessa 4 ”glas” cirka 600 kcal.

600*52 = 31200 kcal. Vilket resulterar i en viktuppgång på cirka 4 kg på ett år!

Mardrömscenariot

är väl om man både är en gottegris, gillar bakverk och sedan dessutom dricker alkohol på helgerna. Detta skulle ju krasst sett innebär 6+8+4=16kg/år och helt plötsligt blir min snabba viktuppgång från bara fet till sjukligt fet inte alls så konstigt.

Detta kan låta helt galet för vissa, men tro mig, detta är en helt vanlig vardag för många. Vet flera i min närhet som ”utsats” för detta och det som följer nedan är som ni kommer märka min systers helt egna ord då jag valt att använda kopiera & klistra in RAKT AV efter att hon så snällt läst mitt inlägg då jag ville få lite kommentarer/synpunkter!

Ett litet brev från en syster till en numera nötbiff!
Någonting som jag har märkt är verkligen hur man hänsynslöst plågar sin kropp med onyttigheter och inte riktigt reflekterar över vad det är man egentligen stoppar i munnen. ”Det är ju så gott!” brukar jag säga till mig själv.

Jag har själv märkt detta efter x antal månader då vi började ha söndagsmiddag hemma hos pappa tillsammans med hela familjen. Det började lite lugnt med att vi samlades för middagar enbart. Ibland kunde vi äta något hyffsat fint grillat kött, lite sallad och pommes till det med någon god sås (Lomanders Bea gick åt flitigt) och ibland blev det så enkelt som köttfärssås och spaghetti.

Sedan la vi till efterrätt efter middagen. Det kunde vara allt från ostkaka med grädde & sylt till chokladpudding med grädde eller glass, maränger, chokladsås, bananer och vispad grädde (igen!).
Efter ett tag hade vi ju vant oss vid även detta och kände att vi kunde få i oss någonting på kvällen också. Fram med tre påsar chips, dipp och kanske även en liten påse godis till det. Sa jag att vi drack läsk till maten, efterrätten och även till chipsen?

Tror ni att jag blev chockad över att jag bara på några få månader gick upp 5-6kg? Faktiskt blev jag det. Jag som tränade 4 gånger i veckan, cyklade till jobbet och var allmänt aktiv i övrig slog highscore på vågen i min livstid.

Vem skyller jag? Från början pappa för det var hans idé att ha söndagsmiddag.

Vem skyller jag på nu? Mig själv för att jag f-n inte tänkte längre än vad näsan räckte.
Det är så himla enkelt att trilla dit och äta det man tycker om, varje gång det bjuds eller man är sugen. Visserligen tog det inte mer än 8 veckor att gå ned kilona med strikt godisförbud och normal träning & kost (för mig). Men fasen så mycket bättre jag kunnat leva dom åtta veckorna om jag inte hade 6 kilo att kämpa bort.

Jag är grymt imponerad på dom (bl andra brorsan) som utsätts för frestelser mer än en gång om dagen och orkar stå emot. Själv står jag ofta emot men jag tillåter mig själv att njuta av det jag äter när jag äter det, så vill jag leva. Men söndagsmiddag + efterrätt + chips = inte mitt liv varje söndag.

Hälsningar
Hon som åt ungefär åtta ICA Nougat-kakor (typ Ballerina fast nougatfyllning) i måndags bara för det var gott! ”

Sammanfattning:

Nu kanske vissa exempel framstår både som överdrivna och i många fall kanske något ni tänker ”men  oj, jag äter/dricker ju mer än så varje vecka” och undrar varför ni kanske börjar lägga på er allt för många trivselkilon?

Finns inget som säger att om ni äter lite av allt detta behöver betyda att ni går upp i vikt, rör ni dessutom på er lite extra och då väljer att unna er något gott kanske ni rentav  går +-0 på det!

Men kombinera stillasittande med att unna sig något lite gott kanske rentav varje dag banar väg för att du förr eller senare ställer dig på vågen undrande varför den visar x kilo för mycket!

Hoppas jag lyckats få fram det budskap jag från början hade tänkt…

Jag kommer framöver att beröra ämnen som ”vad kan/bör jag äta om jag tränar/inte tränar?”, ”Hur räknar jag kalorier?”, ”kan jag få resultat trots att jag dricker alkohol?” och mycket mer mycket! Har ni några frågor ni själv klurat över utan att finna svar så tipsa om dessa här så kanske jag kan knäcka den nöten och dela med alla här?

Dessa inlägg tänkte jag med start idag märka med etiketten "kostartiklar" så ni lättare hittar min samling i framtiden!

Kunskap är makt! 

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Haha, ja visst är dom fina? Insåg nu att jag klippte bort min godisskål på den godisbilden... för är ju faktiskt din godisskål ifrån den filmkvällen hos mig :P

      Radera
  2. Jag håller med. Men inte fullt ut. Att säga att det "bara är att äta mindre än vad man har behov av för att gå ner i vikt" är att generalisera rätt grovt. Och då refererar jag till friska personer. Med olika genetiska förutsättningar utan att för den saken skull vara sjuka. En kalori är inte bara en kalori, det är mer avancerat än så.

    Jag blev fet av att ligga på kaloriunderskott. Trots att jag rörde mig mycket så åt jag fel sorts kalorier när jag väl åt. I början gick jag ner men sen stod jag still. Inte förrän jag började äta regelbundet och rätt sorts kalorioer så började jag gå ner igen. Nu står jag still igen men måtten talar sitt tydliga språk. Så ett par breda höfter behöver inte betyda övervikt utan mer en kroppsform helt enkelt. (Förutom jag, jag ÄR för bred om arslet så jag räknas inte dit!)

    Men jag är verkligen ingen expert. Jag kan bara utgå från mig och mina jojjo/nutrilett/Herbalife/efedrin/annatskit erfarenheter.

    Ha en bra kväll! Kram!

    SvaraRadera
  3. Men kolla, ytterligare en välskriven och klok artikel I like :)

    Precis det du beskriver är hur jag tänkte innan jag började min viktresa. Innan jag började söka information och lära mig hur det fungerar. En bulle någon gång i veckan, en godispåse till helgen, några knäckemackor till maten. Det är väl inte så farligt? Volymmässigt är det ju inte särskilt mycket men om man kollar på kcal-innehållet är det en helt annan sak.
    En vän till mig sa en ganska smart grej en gång: "tjocka människor är nödvändigtvis inte människor som äter obscena mängder mat. 1 extra smörgås/dag kan faktiskt vara skillnaden mellan viktuppgång och viktstabilitet".
    Att man behöver göra av med mer än man stoppar i sig för att droppa kilon tror jag de flesta vet. Det är just det där med olika livsmedels innehåll som ofta är boven i dramat.

    Kunskap är makt som sagt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj helt missat denna kommentar *skäms*

      Visst är det intressant att läsa/höra hur andra tänker? För nästan alla som har haft problem med vikten (oavsett magnitud) så är det nästan en sak som är stående. Det är det där successiva ökande av "skåpätandet" som är en tydlig inkörsport till ett osunt leverne.

      För som sagt, en bulle då och då känns inte mycket men att göra det till en vana kan resultera i en viktuppgång på flera kilon utslaget över ett år!

      Så håller helt med din vän där, för så är det väldigt ofta!

      Radera