onsdag 3 oktober 2012

Jag vill också, men jag har så dålig karaktär

Hur många känner inte igen sig här? Kan vara allt från att sluta med cigaretter, godis, läsk, snus, alkohol eller varför inte börja träna/dieta för att gå ned i vikt?

Jag får ofta höra hur folk avundas min otroliga karaktär när det kommer till träning och kost. Det är såklart kul att folk uppmärksammat att jag mer eller mindre gjort en 180 graders sväng senaste 3,5 åren, men denna sk karaktären folk pratar om är aldrig något jag ägt eller antagligen kommer kunna köpa mig till?

Okej, jag har senaste 3 åren på mitt nuvarande jobb kanske i genomsnitt tackat nej till 10 tårtbjudningar i månaden (kan räkna antalet gånger jag ätit på mina fingrar och tår). Men det betyder inte att jag är felfri och aldrig gör en serie dåliga val som slutar med att jag tex sitter med 500g lösgodis i magen och undrar "vafan hände?". Utan det handlar nog främst att jag för stunden har ett mål som jag är fast bestämd att nå!?

Mina akilleshälar är många, där top 3 troligen skulle se ut så här i dagsläget: (utan inbördes rangordning)
  • Sötsaker
  • Alkohol
  • Snabbmat (fett... ja, "grisig" mat helt enkelt)

Hur får jag ihop denna ekvation med ett sunt leverne?

Denna ekvation har jag inte lyckats lösa än, utan valt att istället försöka göra mig medveten om vart dom största fällorna finns och försöka undvika dom i den största möjliga mån. Jag är ju trots allt bara människa, så att inte kunna unna sig något gott (som då ofta är synonymt med vad man i folkmun kallar onyttigt) skulle för mig kännas både förbannat tråkigt och nästan rentav idiotiskt.

Idiotiskt?

Vad menar jag menar med detta är att jag med den kunskap jag (främst) på senaste året snappat upp är att jag numera kan äta precis allt jag har på listan "gosaker", utan att riskera att gå upp i vikt eller i värsta fall helt tappa min livstil jag numera håller på att implementera på heltid. Det skulle alltså vara rent ut sagt idiotiskt av mig att sätta ett 100-tals förbud på de livsmedel jag bör undvika, för ...

"Monopol och förbud främjar bedrägeri, manipulation och den svarta marknaden"

Nu är detta ett citat först och främst från Norbert Teufelberger, som när han sa detta var co-CEO för Bwin ett mycket framgångsrikt onlinespelföretag, och för det andra helt ur kontext med ämnet?

Eller vänta? Sätter du ett förbud (eller ska vi kalla det regler) kommer du mer eller mindre gör allt i din makt för att överträda (bryta) detta, då främst pga din sk dåliga karaktär? Kan vara något så oskyldigt som att plocka choklad i förväg från adventskalender till sno sprit från sin fars barskåp? Jag har själv huserat på diverse svartklubbar när poker-boomen var som störst i sverige, vilket då främst skedde pga den där kicken man får av att göra något förbjudet! (därav att jag valde detta fina citat)

Ja, så tänker åtminstone jag och har alltså helt skrotat det här med en lång lista på saker jag INTE får äta!

Äta vad du vill?

Riktigt så enkelt är det inte, utan jag försöker helt enkelt göra ett lite mer eftertänksamma val i mitt liv. Har jag tränat flitigt i flera veckor så är jag utan att ens behöva skämmas värd en rejäl hamburgare på Burgerking (jag valde bort pommes och la till ett extra kött istället för bättre mättnad).

För skulle jag varje gång jag äter godis behöva känna "nu har jag gjort det igen" skulle det sluta med att jag inte går till gymmet pga att känner att jag fallerat totalt i min livstil. För just denna fälla har jag trillat ner i så många gånger under denna viktresa vilket på 4-8 veckor resulterat i +5-10kg omgående!

Senaste åren har det även hänt något med mina smaklökar, för jag har börjat uppskatta bra mycket mer livsmedel och tycker saker som förut var gott inte alls smakar lika gott nu. Utan lagar hellre en pizza hemma med schyssta tillbehör snarare än att ta en flottig pizza av ren lathet!

Ni som känner mig och kanske umgås med mig rätt ofta vet mer än väl hur det kan se ut när min karaktär är som bortblåst, även om den nu varit på sin plats i drygt 2 månader!

Hur kommer det sig att jag skriver detta just nu?

Bra fråga. Kan ha med att jag ska möta min absolut största fiende (just nu) på lördag? Det är med en typ av hatkärlek jag nästan ser fram emot denna prövning. Jag ska nämligen på Öl- & Whiskeymässan i Stockholm, där det alltså inte är på tal om att dricka vatten och gå och lukta på flaskorna... utan jag ska dricka mig full för första gången på 2 månader!

Nu ska jag njuta av detta till fullo, så "the sky is the limit" kommer gälla för denna kväll. För det är jag värd och heller inte orolig att jag inte ska överleva denna prövning, utan mer intresserad av hur jag rent psykiskt kommer hantera detta i efterhand efter rent ut sagt levt ett i det närmaste optimalt liv sen semestern tog slut i augusti!

Vill man något tillräckligt mycket så kan man, det är vad jag lärt mig senaste 3,5 åren!


Nåja, nu har jag flummat tillräckligt för idag och hoppas det finns något vettigt i denna långa text!?

8 kommentarer:

  1. Igen, jag är impad av din hängivenhet. Dock är ditt sätt att äta inget som tilltalar mig. Det är, i mina ögon, att ta maten och kost till en nivå som jag inte är beredd att hålla. Eller få att fungera praktiskt med barnen och varannan-vecka-liv. Men. Var och en är salig sin tro som man säger. Jag kanske ändrar mig. Jag har vägt över 100 kilo jag med. Jag har en bit kvar. Men kilona sitter segt, däremot händer de en del på måtten.

    Gillar hur du tänker runt förbud etc, tänker likadant. Och jag säger emot mig själv nu med tanke på att jag "förbjudit" mig från godis under en månad som du vet. Godis är gott. Men jag äter det av fel skäl. Jag är dessutom en sockerråtta av rang så en månad utan godis vänder trenden och jag lär mig hitta bättre saker än regelrätt godis att ta till när jag mår mentalt skit. Men ett liv utan godis finns inte. Men 30 dgr är en investering. Plus att jag är en utmaningsjunkie. ;) Jag måste se om jag kan! Kan jag börja springa så kan jag jefflar skippa godiset med!

    De här blev långt. Men det får du ta! Ha en go kväll!

    Ps. Jag lovar att stötta dig i din bakfylla! ;) Ds.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, tack!

      Handlar ju om förutsättningar, mål, livstil m.m. Skulle nog aldrig få för mig att på något sett proppsa på någon mitt leverne för det är knappast sunt i längden, för är egentligen inget magiskt över det jag gör även om jag kanske är karaktärfast just nu och lever galet "strikt".

      Du är på rätt väg, det är tydligt det och förstår precis varför du satt godisförbud. Viktiga är att göra det, som du nu verkar, på ett bra och genomtänkt vis. Vore ju tråkigt om du gå från att äta 100-200g godis varje helg till att hålla uppe 3-4 veckor och sedan trycka 1kg när du inte kan hålla suget borta.

      Det där sistnämda är något jag provat allt för många gånger, därav slut på förbud och försöka hitta den där måtta som man tydligen ska umgås med ibland!? :D

      Kan man, så vill man...

      Tack för att du tog dig tid att både läsa igenom mitt ganska flummiga inlägg (?) och att du dessutom lämnade en uttömmande kommentar!

      Haha tack, ska jag komma ihåg!

      Radera
  2. Riktigt bra skrivet! Jag har kört PF/LG i över 2 år och gillar verkligen upplägget. Även jag har inga problem att vara strikt i vissa perioder, men ofta blir det lite för strikt och man får super-cravings och drar på sig allt för mycket :).

    Men man lär sig av sina misstag varje gång som tur är, och att lyssna på kroppen är viktigt har jag märkt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)

      Sedär, en som också fått blodad tand hör jag, lite av en livstil snarare än en diet.. eller hur tänker du kring ditt leverne då du kört (åtminstone) PF så pass länge? LG är ju dock inte allt för enkelt att följa varje dag, utan att behöva göra tex bortbjudningar krångliga!

      Ang cravings är det väl svårt att komma ifrån vare sig man kör lchf-diet eller gud vet vad? Mänskligt beteende, men är man medveten om det så går det ju enklare att åtgärda eller åtminstone minimera skadan.

      Så sant så!

      Radera
    2. Jag ser det helt klart som en livsstil nu och så strikt är jag inte längre. När jag jobbar och är på kontoret är det rätt enkelt att följa och kör med två pre-workout och tränar sen efter jobbet. Helgerna blir lite som de kommer, ska jag springa längre än en timme äter jag frukost annars inte.

      Har dock inte uppnått mitt slutmål än som är att få fram alla rutor tydligt, får se hur det blir då. Men har man engång börjat äta mycket och gillar det blir det nog svårt att gå tillbaka till 5-6 mål om dagen :)

      Radera
    3. Är ju rätt skönt att man kan göra "lite som vill" när har fått lite mer kött på benen sas, för går ju faktiskt laborerar en hel del när man ibland utan problem kan skippa en måltid i förmån för att äta lite extra gott. Sen funkar det ju bra att en dag helt plötsligt äta frukost, för är ju inte tex som lchf att man tappar "fördelen" för att man fuskar lite då å då!

      Okej, hoppas du lyckas med ditt mål tillslut.. kan man så vill man!?

      Haha, näe det är nog inte allt för lätt att vänja sig med att äta fågelportioner var 3e timma efter en längre period med PF. Jag har dock fått så pass bra koll på hungerkänslorna nu att jag inte är så orolig att falla tillbaka till "äta mycket och ofta" som gjorde mig fet, om jag en dag skulle få för mig att börja äta mer frekvent och mindre...

      Radera
  3. Klokt!! Det är allt jag har att säga om denna text.

    Väldigt sunda tankar om att handskas med osunda beteenden. Håller med vartenda ord!

    Hoppas det blir kul i Stockholm :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och kul att höra att du gillar det jag skrev, verkar som jag kan fortsätta att "ordbajsa" på mitt lilla vis då några uppskattar det :)

      Kommer nog för övrigt en mycket intressant "artikel" idag om jag bara kan bli klar... filat på den länge :P

      Radera