fredag 5 oktober 2012

Hunger

Igår var nog i skrivande stund min näst värsta dag sedan jag påbörjade denna "höst deff".

För skulle ljuga både för er och mig själv om jag påstod att min ganska agressiva deff är en walk in the park. Att medvetet tvinga kroppen att göra sig av med fettvikt påverkar olika individer olika mycket, men då jag valt att mer eller mindre ligga på den övre gränsen av vad som är fysiskt möjligt utan att tappa i muskelmassa så krävs det en helt otroligt bra kosthållning för att man ska lida minimalt.

Osäker på vart exakt problemet denna gång är men mina spekulationer är:
  • Ny näringstajming
  • Längsta period i mitt liv jag hållit ett stadigt kcalunderskott utan "fusk"
  • Extra hård träning
  • Rekordlåg kroppsfettprocent
  • För lågt fettintag via kost

Som ni ser är det mycket som kan spöka, utöver psyket. Där jag tror det är det sistnämda som spelar in mest just nu, för kroppen VILL tillbaka till en fettrikare kropp än vad jag har nu, det är en sak som är säker!

Vad händer igår?

Min kropp skrek alltså efter näring, vilket som sagt kanske inte är så konstigt. Men hur hanterar man detta?

Första tanken jag fick i huvudet efter en middag på i runda slängar 1,1 kg, var:
- Hur fan kan jag inte vara mätt?

Började direkt planera nästa måltid, som jag inte skulle äta förrän om 1-2h. Men då ploppar tankar upp som:
- Varför inte göra något bakverk? Kanske käka lite glass? Godis?

Dessvärre har jag allt detta hemma och måste säga att det var ungefär 1 millisekund ifrån att jag öppnade min burk Philadelphia Marabou och bredde ut på ett gäng riskakor.

Jag valde dock att sätta mig ner och fundera lite på det hela, istället för att agera på instinkten som sa åt mig att äta precis allt jag kunde komma över.

Resultatet blev en kompromiss. Jag bakade mig en rejäl portion boatmeal, där jag toppade med ett halvt paket lättglass.

Kcalmässigt landar jag exakt där jag vill, efter en träningsdag. Behövde heller inte tumma på fördelningen på protein, kolhydrater och fett och dagen avslutades leangains-approved!

Jag var inte det minsta mätt, men psyket var nollat då den trott att kroppen fått i sig det den önskat.

Gick och la mig extremt hungrig och försökte sova och somnade bevisligen eftersom jag vaknade upp helt galet hungrig kl 05.20 imorse!

No pain no gain... right?

Ps. Ikväll kliver jag av leangains-tåget och äter lite god mat inom kcalbudgeten jag har, jag tänkte fokusera på att få i mig lite extra fett då jag tror detta är en av källorna till dessa munschies jag har just nu! Ds.

To be continued...

2 kommentarer:

  1. Som du kanske sett så kör jag 1g / kg på fett, oavsett dag pga. hur min kropp har reagerat på mitt låga fettintag. Känner mig genast bättre :)

    Att cycla carbsen är inte nödvändigt i LG då i slutet på veckan hamnar du ändå på vad du hade hamnat på innan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är bud på att jag kommer gå mer och mer mot ditt tillvägagångsätt, för finns plats i kcalbudgeten om jag inte överdriver intaget av kolhydrater.

      Följer ju inte upplägget slaviskt sen innan, så blir väl ännu en "förfining" av upplägget för att passa min kropp!

      Tack för input!

      Radera