torsdag 18 oktober 2012

Viktresan del 3

För nya läsare så rekommenderar jag att först läsa del 1 och del 2, om ni vill få den sk viktresan i kronologisk ordning?

Detta inlägg kommer vara lite mer omfattande i text, då detta är perioden i mitt liv då jag kände att jag faktiskt hade full kontroll på vad jag gjorde samt att välmåendet under resans gång faktiskt inte alls påverkades speciellt negativt som tidigare viktminskningsperioder gjort!


2012

Januari

Året påbörjades med en vikt på omkring 92 kg och jag hade bestämt mig för att till våren kunna avsluta en lyckad deff.

Denna deff var väldigt välplanerad på pappret och tanken var att med hjälp av periodisk fasta och ett kcalunderskott om -500 per dag deffa bort cirka 10 kg fett. Inget kunde stoppa mig?


Att saker sällan blir som man tänkt det vet ju alla, känns nästan mer som regel snarare än undantag. Gällde även denna gång och jag kallar detta för livet, jag fick prioritera om helt och kunde inte alls följa min kostplan.

Februari

Jag fick dessutom helt klart (än en gång) blodad tand för den flytande formen av kalorier en tränande individ bör hålla sig borta ifrån på helgerna.


Så efter drygt 1,5 månad låg jag fortfarande omkring 91 kg, men hade lyckats fördela om något hekto om man jämför denna bild med första?

Vid denna tidpunkt ryckte jag upp mig och fick väl åtminstone lite mer kontroll över mitt liv och vad jag jobbade emot för mål!

Mars

Här började det hända lite mer på både kroppen och vågen, jag lyckades få ner vikten under 90 kg tillslut och höll detta fina tempo uppe tills det blev en weekend i sälen...


... och tåget spårade ur än en gång!

Räknade lite på det på skoj, vad jag fick i mig kcal-mässigt denna weekend men slutade räkna när jag hade kommit upp i över 20 000 kcal (på 4 dygn) och arkiverade detta som värsta helgen i mannaminne!?


Som tur var hittade jag rälsen väldigt snabbt då min käre syster hade fått för sig något hon kallade hälstotåget. Jag påbörjade då en något mer seriös variant av fasta som kallas leangains, men då med främst fokus på att verkligen se till att tappa det sista fettet!

 
Jag firade även 3 år på gymmet denna månad genom att ta på mig en skjorta då jag mest troligt var som störst!? Detta om något gav mig motivation!

April

Den 5 april gjorde jag en kroppsmätning på gymmet, för att ha något att utgå ifrån. Med mina 88,2 kg låg jag omkring 17-18% i kroppsfett om man nu ska lita på dessa maskiner.

Målet var att innan maj var slut nå <15% och med en partner in crime (min syster) så var det betydligt mycket enklare att motivera sig både med kosten och träningen och jag kom verkligen igång!


På bilden ovan kan ni se mig i högfin form på alla sätt och vis, vilket satte punkt för denna månad och sedan var det bara köra ända in i kaklet?

Maj

Kosten sköttes ypperligt, även om jag hade mina "ätardagar" då och då som troligen spårade ur fler gånger än dom lyckades kontrolleras. Men tränad helt sjukligt mycket, måste nästan varit en hårsmån från att packa ihop...


Men no pain no gain?


7 veckor efter kroppsmätning nr 1 så gjordes då alltså mätning nr 2, vilket var på vikten 86,9 kg och ska då enligt maskinerna ha haft 15% i BF. Med andra ord väldigt lyckat resultat av det sk "hälsotåget"!

Nu var denna mätning gjord en måndag, efter en redig söndagsmiddag så kanske inte utmärkt tillfälle att fotografera sig...


... men en vecka senare nådde jag min formtopp för denna deff!

Juni

Första veckan i juni vägde jag in på nytt all-time-low, som löd 85,2 kg. Jag bestämde mig då för att kliva av deffen och njuta av sommaren!?

Ja, det vill jag lova att jag gjorde!

Åt som en häst första två veckorna, fast på ett ganska så kontrollerat sätt (jämfört med tidigare).


Tre veckor senare vägde jag 87 kg, rejält kolhydratladdad. För det som då gick av stapeln var min andra löpartävling för året och målet var att springa dessa 8,9 km under 43 minuter.

Nu överträffade jag mig själv med god marginal och sprang på otroliga tiden 38 min 15 s, vilket ärligt talat är nästan ofattbart än idag för har inte fått en liknande tid ens på träning i optimala förhållanden!

Med andra ord, en väldigt lyckad kolhydratladdning och nöjt sket jag i allt som hade kost/diet att göra!

Juli

Denna månad kan sammanfattas med ett ord och det är dekandens!

Åt helt åt helvete och drack enligt svensk standard på semestern onödiga mängder sprit, framför allt det förbannade påhittet rosé jag fått blodad tand för!

Resultatet blev en ordentlig viktuppgång och det i kombination med att jag inte tränade regelbundet på samma sätt så förföll jag mer eller mindre HELT...

... och värst av allt, jag tappade all movitationen!


Augusti

Den 2 augusti ställde jag mig på vågen och den visade 93,8 kg. Det var nu dags att göra något åt detta?

Bättre koll på kosten var prio 1, sen komma igång och träna regelbundet!

Sagt och gjort så kom jag igång och något säger mig att när ni jämför denna bild ovan med dagsformen eller ännu bättre, slutresultatet av den pågående deff jag håller med nu kommer ge en rejäl aha-upplevelse!

Alltså, resan slutar inte här för som rubriken lyder är jag på väg under 10% i kroppsfett och med lite tur kanske jag kan skriva det i historieboken redan iår!

Fortsättning följer!

2 kommentarer:

  1. Inspiration till tusen för någon som genomgår en liknande resa måste jag säga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra! :)

      Hur långt är din resan gången?

      Radera