onsdag 24 oktober 2012

Hemmagjord Ostkaka

Har säkert provat 10 olika recept, där basen antingen är kvarg/ägg eller keso/ägg, både med och utan proteinpulver/mjöl. Alltså många olika "nyttiga" försök till ostkaka. 

Detta är inspirerat från "mitt" recept som både är enklast att göra och enligt mig smakar så nära frödinges ostkaka man kan komma utan att det dra iväg i kalorimässigt allt för mycket!


Livsmedel:
500g Keso färskost fett 4%
175g Ägg rått (3st M)
300g Alpro Almond drink
30g Vetemjöl oberik (0,5 dl)
1dl Stevia
2 korkar mandeladrom
En liten skvätt Bittermandelarom (ca 1/4 kork = den är stark!)



  • Blanda allt i en skål och vispa runt till en jämn smet, jag körde ner blött först och sedan det torra men har absolut ingen betydelse (alltså inte behov av att vispa ägg & "socker" pösigt!)



  • Ner med smeten i en form, jag valde att smörja min med lite smör för att slippa att den eventuellt fastnar!
  • Ställ in den strax under mitten i 38-42 min @ 160 °C i ugnen, avsluta med grilleffekten om det saknas färg (jag körde min 2 min @ 275 °C).
  • När den är klar så är den ungefär dubbel så hög som på bilden ovan, den kommer alltså sjunka ihop och sätta sig! Den smakar som bäst om den får stå till sig en timme eller två, men går bra att äta direkt. (smakar bäst dagen efter enligt mig)

Smakbetyg: 4/5

Totalt:
889 kcal
86g protein
41g kolhydrater
42g fett

Kommentar:
Normalt kör jag med vaniljarom/vanillinsocker och vanlig lättmjölk, men ville prova att se hur smaken blev att endast hämta smaken från mandelarom, mandelmjölk och bittermandelaromet och måste säga att det nog blev bästa ostkakan jag gjort smakmässigt! Däremot blev den ganska grynig/klumpig, vilket absolut inte störde mig, men fenomenet har troligen med att jag sänkte temparaturen något mot tidigare försök med enbart keso och att den åts direkt från kylskåpet!

Tips 1: Använd vanillinsocker, mandelflarn & vanlig mjölk och uteslut mandelaromet & alpro'n!
Tips 2: Kolhydraträdd? Använd 1dl vassleprotein (helst vanilj) istället för mjöl!
OBS! Dessa förrändringar påverkar så klart energiinnehållet!

Tyvärr slår denna alltså INTE den klassiska ostkakan frödinge gör, men här har du varför!

Per 100 gram (min vs frödinge)
108/170 kcal
10/10g protein
5/16g kolhydrater
5/7g fett

Den stora skillnaden mellan dessa är att frödinges 10g av dom 16g kolhydrater består av sockerater, vilket då min har väldigt snålt med då jag valt att använda stevia som sötningsmedel! Nu är köpesvariant dock faktiskt riktigt bra mat/efterrätt, så absolut inget måste att göra egen om man inte vill kunna äta ännu mer! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar