torsdag 11 oktober 2012

Ugnspannkaka på yoghurt

Vet ärligt talat inte om detta får kallas pannkaka, men har länge funderat på att prova detta recept! Men jag gillar varken att följa recept eller heller för den delen göra säkra val i köket, utan igår var det dags för utmaning av sällan skådat slag och målet var en "lowcarb"-rätt!

Känslan av att stoppa in något i ugnen på en temperatur helt tagen från luften och ingen aning om hur länge den bör eller se ut när den är klar är ganska spännande, åtminstone för en som mig som älskar matlagning och framför allt bakning!


Livsmedel:
148g Ägg rått
200g Mild Lättyoghurt 0,5%
2tsk Fiberhusk
2tsk Bakpulver
2msk Stevia
1krm Salt
1kork Mandelarom
2korkar Vaniljarom




  • Ner med allt i en bunke, jag tog blött sen tortt! Låt sedan stå (jag tog ett varmt bad så bunken fick vara i kylen cirka 15 min)


  • Konsistensen är precis som det altid blir med fiberhusk i en smet, alltså "tapetklister", vilket jag försöker fånga här på bilden. Den ska alltså inte vara lös som pannkakssmet!


  • Ner i en smord form och in i en ugn @ 170 °C. 


  • Så här såg den ut efter 25 min, gjorde några trycktest med fingret och den var ungefär som "flubber" men verkade fast nog för att kunna vara klar snart, så jag slog på grilleffekten...


  • Resultatet efter cirka 5 min, som synes är volymen typ 5ggr större än innan ugnen...


  • Men väl ute igen så sjunker den såklart ihop rejält! Var förvånansvärt lätt att få bort den ur formen och hade jag velat hade det gått att få ur hela kakan men valde att dela upp på två!


  • Då en hel sats innehåller larvigt lite kalorier så gick jag all-in med tillbehören och serverade denna med bärmix som jag tinat, jordgubbskvarg och en müsli!

Smakbetyg: 3/5

Kommentar:
Tänk er en kombination av ostkaka (pga mandelarom, det är ju dock inte bittermandel!) och ugnspannkaka? Ja då är det rätt nära smakmässigt och konsistensen är väldigt gummiglik så ni som inte gillar fiberhusk gör då inte detta recept!

Jag kommer personligen göra om detta vid passande tillfälle, för på mina sk vilodagar ska jag inte äta så mycket kolhydrater och då passar denna utmärkt om jag är sugen på pannkaka. Men i övrigt är en kolhydrat-rik pannkaka 10ggr godare, det ska jag inte sticka under stolen med!

För enkelhetens skull så har jag exkluderat både smörjningen av formen (1-2g?) och tillbehören i följande beräkning

Totalt:
289 kcal
27g protein
8g kolhydrater
16g fett

Kör ni fullfet yoghurt har ni väl rentav en LCHF-rätt? The possibilities are endless!?

5 kommentarer:

  1. Verkar smarrigt. Måste nog testas.
    Men varför inte naturlig mandel och vanilj? Eller vad innehåller Mandelarom & Vaniljarom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe!

      Svaret är ganska enkelt, under deff vill man "spara" kalorier.

      Aromerna är i det närmaste kalorifria (finns ingen energideklaration) utan att tulla på smaken.
      - 1 krm vaniljarom motsvarar 1 tsk vanillinsocker.
      - 1 tsk mandelarom motsvarar ungefär 50 g sötmandel.

      Hade jag valt äkta varorna hade denna sats troligen haft 25% mer kalorier i sig!

      Sen är det förbaskat praktiskt, fördelas väldigt enkelt i smeten ;)

      Radera
    2. Så sant.
      Men jag läste i http://traningslara.se/forma-kroppen-och-maximera-din-prestation/ att alla kalorier från nötter ej tas upp av kroppen. Dessutom innhåller mandel massor av nyttigheter, bara man inte stoppar i sig för mycket :-) http://emilpt.wordpress.com/2011/03/28/veckan-livsmedel-mandel/
      Samt att allt "kemiskt" man stoppar i dagens livsmedel hämmar fett förbränningen. Smakförstärkare fungerar även som aptithöjande.
      Men det kan ju finnas besprutningmedel etc på mandeln som gör det skadligt för kroppen. He he otroligt komplext.

      Radera
    3. Hehe, låt oss säga så här...

      Jag tänker mindre och agerar utefter vad som känns rätt. Optinojja kan andra pyssla med :-D

      Finns så många teorier och funderingar att man inte vågar äta något öht tillslut!?

      Radera
    4. Ps. Jag äter både mandel samt vanlig vanilj, men inte just i detta recept som är emmat för deff Ds.

      Radera