tisdag 16 oktober 2012

Fortgjort


När jag 2009-03-28 signade mitt första gymmedlemsskap på Friskis & Svettis hade jag redan innan satt folk i fack. Dom unga killarna slet med vikterna, tjejerna på löpbandet och "gamla" tanter körde gympapassen på övervåningen i takt till musiken!

Väl där fick jag så klart en helt annat bild, men jag var inte helt ute och cyklade och var fast besluten att aldrig ta mig ur det "coola" facket, jag signade alltså mitt medlemsskap för att enbart lyfta skrot och absolut inget annat!

Mellan perioden 2009-03-28 och 2011-11-28 höll jag detta "löfte" till mig själv, även om jag ibland körde lite CrossTrainer eller Trappmaskin som uppvärmning/nedvarvning.

Men nu föll det sig så att jag den 9/11 (?) tackvare min syster valde att byta gym, till ett som heter CMS Träning & Hälsa. Skillnaden i pris mot F&S är enorm, så förstår varför dom som bara tränar då och då väljer just F&S. Men till att börja med har CMS personal som faktiskt är intresserad av sina kunder, för ärligt talat så hade jag inte fått mer än ett "hej" eller "hej då" på F&S på 2,5 år!

Men på cms, vet allt för många precis vem jag är och man kan inte gå förbi receptionen utan att få ett glatt "hej, vad är det på schemat idag då!?" eller liknande...

Jag känner mig alltså som hemma, vilket man på mina inloggningar kan se. Såg idag att siffran är uppe i 465 "pass" och då har jag alltså inte ens varit medlem i ett år!

Nej, för att återgå till rubriken!

 

Fortgjort

Ont vetandes, så hade dom tydligen precis startat upp detta koncept när jag blev medlem på gymmet (dom fyllde ett år för 2 dagar sen?). Min inspiratör (som dom så fint kallar sig), Kristian, gav mig en guidad tur genom hela gymmet och alla salar där dom har sina fortgjort-aktiviteter, vare sig jag var nyfiken eller ej... för han gjorde bara sitt jobb.

Jag var väl dock inte så jättesugen på att prova, men tackvare en hel del pepp från både min syster och bland annat inspiratören Jennie så bokade jag mitt livs första "gympapass" den 28/11, jag lyckades alltså inte ens klara mig månaden ut innan det var dags!

Har nog aldrig skrattat så mycket för mig själv i hela mitt liv och svettig blev jag, för valet för på vad Fortgjort kallar Funktionell träning. Passet är på pappret simpelt, men att göra knäböj, tåhävningar, utfall både åt höger, vänster, framåt, bakåt och gud vet vad och veva med hantlar, göra axellyft, axelpressar...

Ja, man blir bra jävla slut och framförallt... tiden går helt galet fort! Passen är bara 25 min och det är verkligen FORTGJORT!

Tog väl ett par veckor (?) innan jag vågade mig på fler pass och då föll valet på min inspiratörs pass dom är vad dom då kallade Mulitträning och Box. Det är enligt dom röd-färgat vilket innebär högsta möjliga ansträngning/intensitet!


Jag hade alltså gått ifrån att bara lyfta hantlar på gymmet till hoppa runt i takt till musiken på mindre än en månad? Galet, nu när jag tänker på det i efterhand. För, detta har faktiskt gett så sjukt bra resultat att jag inte ångrar mig för ens en sekund!

Tack alla på CMS/FortGjort för det!

Om ni zoomat in på bilen så ser ni att det finns en hel del gröna pass, som för mig kändes extremt främmande. Men har fått släppa lite på mina maskulina hållpunket och kan nu säga som så. Jag har nästan provat alla pass?

Dessa kan jag checka av på listan efter knappt ett år på gymmet:
  • Funktionell Träning
  • Multi Träning
  • Boxning
  • PulsGång
  • Mage & Rygg
  • PulsCirkel
  • Dansa Mix (Minns det med skräck och aldrig vågat prova igen)
  • Yoga Kraft
  • Yoga Avspänning
  • Långsamma rörelser
  • Rörlighet
  • Pilates
  • Step Mix
  • Skivstång
  • Gym Helkropp
  • Styrka
  • Yoga Dans
  • Cykel 1 & 2

Har kanske glömt något pass? Men tror ni förstår att jag har svårt att INTE träna varje dag när det finns så mycket att välja på! För det fina med dessa pass är att dom endast är 25 min och ofta uppradade så man kan köra flera irad om man tex vill köra igenom hela kropp och kombinera styrka med kondition (förvisso något som nästan är synonymt med samtliga pass i sig).

 Bild "lånad" från fortgjort.se

Så ni där ute, som är lika rädda som jag var för 1 år sen. Prova pass på erat gym om ni ändå betalar för det!

Funktionell träning är faktiskt inte så omanligt som man kan tro, kan rentav vara bättre träning än att lyfta helt fel på gymmet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar