söndag 28 juli 2013

Dagens kost - Refeed / ätardag

När dom flesta hör ätardag tänker dom på pizza, glass, godis, chips och allt "onyttigt"...

Jag har ätit både pizza, hamburgare & glass så sent som igår och förrgår och godis äter jag mer eller mindre dagligen...

Så god "onyttig" mat lider jag inte brist av. Däremot har jag senaste dagarna kännt att något saknats (kalla det tryck, ork, energi eller kanske rentav libido) och just detta något kan man med lite tur hitta med hjälp av en sk refeed.

Kortfattat så överäter man mestadels via kolhydrater (försöker hålla fettet lågt) och detta kan tänkas göra att den eventuella fettinlagringen är minimal medans kroppens batterier blir "laddade" både fysiskt och mentalt. 

(Jag ska inte sticka under stolen med att en överätning av kalorier i längre perspektiv än en dag gör att jag lagrar in onödigt fett! )

Är ni nyfikna på detta googla "ätardag/refeed + leptin", men rekommenderar inte detta till någon som ej har koll på vare sig sin kropp eller kosten för den delen!


1st Runes energikaka


2 portioner rågflingegröt med 250g hallon, 4dl rispuffar, 2msk socker & 2msk sirap.


En bägare med Passion-, hallon- & limesorbet.


1 påse fizzypop (bubblizz)


550g+ kokt pasta i en sweetchilivingrette, grönsallad toppad med 1/2 bit fetaost och 150g skivad grillad fläskytterfile.


6st nybakta minibaguetter med färskost, grönsallad, 150g skivad grillad fläskytterfile & 1/2 bit fetaost.


5dl svartvibärsyoghurt, 1/2 vattenmelon toppat med 2msk socker & 2msk sirap.

Har inte mätt upp något mer än det uppenbara när jag tömt påsar, burkar osv (man tappar ju lite av grejjen med en sk ätardag annars). Så spekulativt landar denna dag på...

Cirka:
4600 kcal
210g protein
800g kolhydrater
55g fett

Kommentar:
Snacka om slam dunk på refeed, för var behagligt mätt och mer än nöjd redan innan "efterrätten" så kunde njuta av sista skålen. Visuellt kunde jag redan efter "middag 1" se att kroppen började fylla på glykogen för såg inte trycklös ut som jag gjort senaste dagarna och energinivån slog nästan i taket innan "middag 2" stod på bordet.

Borde kanske inte toppat sista skålen med det söta, för att få ett lite mindre kcalöverskott men sett över veckans kcalbehov så ligger jag bra till totalt sätt!

Nu återstår det att se om jag kan utnyttja detta imorrn på gymmet, men jag vet däremot precis hur jag ska göra för att lyckas med min nästa långtur på cykeln vid val av livsmedel som ej fuckar ur magen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar