måndag 8 juli 2013

Efter deff del 5 - Week #1 is DONE!

Nu började jag en urfasning av deffen redan vecka 26, men det har alltså rent fysiskt gått en vecka sen jag skrev denna deffrapport!


Siffror


v. 26: Snittvikt: 83,69 kg (+0,05Kcal-in-vecka: 19600 (-2100Kcal-in-dag: 2800 (-300)
2013-06-30: Deffavslut!
v. 27: Snittvikt: 82,71 kg (-0,98Kcal-in-vecka: 22400 (-1500Kcal-in-dag: 3200 (-214)

Förklaring av siffrorna:

1kg på vågen "kostar" omkring 7000-7700 kcal att förbränna.
- beräknat på ca 80% fett per kilo minus på vågen.
Snittvikt = Summering av veckans morgonvikter delat med antalet dagar.
- Inom () är föregående vecka minus veckans värde.
Kcal-in-vecka = Summering av veckans intagna kalorier.
- Inom () är teoretiskt kcaldiff sett över veckan (kcal in vs ut)
Kcal-in-dag = Kcal-in-vecka delat med 7 dagar.
- Inom () är kcal-in-vecka delat med 7 dagar. (kcal in vs ut)

Kcaldiffen har jag räknat ut genom denna "ekvation" minus mitt kcalintag:
2050* kcal x 1,3 (aktivietsfaktorn) x 7 (dagar) + veckans träning = Min totala förbränning (TDEE)
*Denna siffra är en "höftad" siffra från Harris- & Bennedict ekvationen samt mina kroppsmätningar jag gjort på gymmet. Ändra från 2100 till 2050 kcal from 22/4 -13 & från 2050 till 2000 kcal from 26/5!

Skillnaden mot förra deffen är att äger en garmin-klocka med pulsband. Så jag kommer väga denna siffra mot dumbbell.se's som jag endast använde under förra deffen och sedan se vilken som verkar mest vettig.

Exempel: Uträkning för vecka 27.
Veckans förbränning via träning blev cirka 5700 kcal (garmin: 5729 & dumbbell: 5721) vilket ger min totala förbränning (TDEE) till 23900 kcal med "ekvationen" ovan. Enligt kostregistreringarna har jag ätit 22400 kcal, vilket ger ett kcaldiff på -1500 kcal (23900-22400).

Kommentar:
Om vi börjar med det uppenbara, alltså att jag börjat äta mer energi dagligen sen 2 veckor tillbaka.

Under deffen: 2650 kcal/dag
Vecka 26: 2800 kcal/dag (+150)
Vecka 27: 3200 kcal/dag (+400)

Så är detta inte riktigt som planerat, då tanken var att öka med 100-200 per vecka. Men nu blev det lite mer träning än planerat under vecka 27 så fick helt enkelt äta mer!

Den gågna veckans intagna kalorier har fördelats upp på:
203g protein
387g kolhydrater
73g fett
12g alkohol

Har under deffen haft ett snitt på cirka 260g kolhydrater/dag, så alltså ökat mitt intag rejält!

Som ni kan se så har jag tappat i vikt, vilket först och främst såklart har med att jag faktiskt fortfarande ligger på ett litet kcalunderskott (pga "reverse dieting"-upplägget).

Jag har även slutat ta mitt dagliga tillskott av kreatin, vilket jag dock trodde skulle gå +/- 0 mot att jag ökade kolhydratintaget iform av uppbunden vätska...

Siffran på vågen är dock väldigt ointressant, så får se hur denna vecka slutar först innan jag börjar fundera något mer på att eventuellt justera kcalintaget/energibehovet!


En väldigt intetsägande bild, eftersom jag står helt avslappnad och väger exakt samma, men var bara en kul grejj att visa för man ska inte behöva svälla upp som en ballong bara för att man börjar äta mer kalorier!

Något jag däremot tydligt ser att jag har tappa väldigt mycket vätska precis under huden och det ökade kolhydratintaget har satt sig i muskelglykogenet, för jag är mer vaskulär mer eller mindre över hela kroppen och har ett tryck och ork som inte är av denna värld!

Mer om detta kommer i "efter deff" del 6...

2 kommentarer:

  1. Skönt att deffen är över:) vilken av bildernaär deffslut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är du anonym, så vet inte om du kollat in tidigare men samtliga "före-efter" jag lägger upp är med före-bilden först, alltså till vänster.

      Men det är alltså 7 dagar mellan dessa två bilder, så att man skulle se någon skillnad mer än på min ev. dåliga hållning är föga troligt mtp på viktskillnaden! :P

      Radera