måndag 1 juli 2013

(Protein) Morots- & Äppelkaka m. kanel

I onsdags förra veckan fick jag för mig att kombinera gamla recept jag testat förr med nytänkande och inte nog med det så provsmakade inte jag detta själv utan bjöd på detta på en bloggträff i stockholm!


Sällskapet verkade tycka den var god, då dom önskade få receptet, så här kommer det!


Livsmedel:

100g Havregryn (ca 3dl)
40g Stevia Strö, ICAs (ca 0,5dl)
10g Bakpulver (ca 2tsk)
15g Kanel (ca 1,5msk)
3g Joderat salt (ca 1/2 tsk)
1tsk Vaniljarom, Dr Oetker
125g Kvarg, färskost 0,3%
150g Alpro almond milk
250g Ägg rått (ca 4st XL / 5st Standard)
35g Casein FX Creamy Vanilla (ca 1dl)
110g Morot, riven (ca 2 små eller 1 stor)
200g Äpple, riven (ca 2 normalstora)
2g Smör 80% fett (till smörjning av formen)

Obs! Det går utmärkt att ersätta mandelmjölken med vanlig mjölk, då detta endast ändrar energivärdet något (blir mer protein).

Tillagningssätt:

Sätt ugnen på 200 °C.

OBS! Olika caseinproteinpulver binder olika mycket vätska så kan vara idé att tillsätta detta sist i kombination med tex mjölken för att få en bra konsistens!

Väg upp (och häll) de blöta ingredienserna i en bunke och vispa det sedan lite snabbt så det blir en jämn smet. Riv morot och äpple grovt och häll ner i bunken.

Väg upp de torra ingredienserna och vispa ner i bunken med det övriga så att det blir en homogen smet, låt stå och "svälla" i 5-10 minuter.

Smörj en passande form (ca 20x25 cm ger en lagom tjock).

Häll upp smeten i formen och grädda i ugnen strax under mitten i 20-22 minuter eller tills den är lätt kladdig i mitten (kontrollera med sticka), avsluta eventuellt på "grilleffekt" i några minuter för att få en fin färg på skorpan!


Låt den svalna, skär upp i bitar och ät som den är eller servera med något passande tillbehör!

Totalt:
1182 kcal
89g protein
111g kolhydrater
37g fett

Den blir nog ganska lagom att dela upp på 10 stycken bitar som "fikabröd", men...

Per 100 gram:
147 kcal
11,1g protein
13,8g kolhydrater
4,6g fett

Kommentar:
Jag blev faktiskt positivt överraskad över hur bra denna blev, då den var oroväckande kladdig rentav "ofärdig". Tror rentav den blir bäst om den får stå i kylen över natten och äts kall/sval så som denna åts!

För en kaka med morot i blir alltid väldigt saftig och denna kändes rentav lite matig och mättade väldigt bra så är nog inget man äter mer än ett par bitar av?

5 kommentarer:

  1. Både ser och verkar riktigt gott, spec med tanke på macrosen! Ska helt klart prova att slänga ihop en sådan här till nästa kaffekalas;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra och återkom gärna med en "recension" om du nu vågar dig på att prova detta! :)

      Radera
  2. Jag testade denna igår.. Smakade faktiskt bättre än väntat.. Fick även godkänt av tjejen som annars hatar bakverk utan smör o socker, dock saknade både jag och hon nått och ha som topping som de brukar vara på orginalet.. Blir o försöka hitta på nått sånt nästa gång..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra :)

      Skulle föreslå något liknande detta gällande topping:
      http://emmysliv.shapemeup.se/2012/10/26/proteinmorotskaka/

      Om du nu ska göra detta till en fullfjädrad "nyttig morotskaka".

      Detta är ju dock ingen riktig tänkt som en morotskaka, då jag lagt till äpple och dessutom uteslutit kardemumma (och ev. ingefära), utan mer som en trevlig "efterträningsmåltid" utefter hur jag äter :)

      Radera
  3. Mmm...! Denna skall jag helt klart försöka ge mig på! Den var ju såååå god!

    SvaraRadera