måndag 29 juli 2013

Efter deff del 9 - Week #4 is DONE!

Det har tydligen snart gått en månad sen jag avslutade min deff och nu kan man väl minst sagt säga att den är urfasad och jag kan arkivera "reverse dieting"-upplägget, för vecka 29 spårade ur totalt både gällande energiförbrukning och konsumtion och min mage ballade ur helt...


Vaknade upp svullen som en gris förra måndagen och valde då att inte kliva upp på vågen på ett par dagar utan kontrollerade min teori med måttband som visade 10cm+ runt midjan.

Att börja helgen med en högförbrukningsdag (därav att jag åt 7000 kcal) med en "all-in-fylla" på kusinens bröllop var alltså en dålig kombination! 

Ni som tycker det låter som en njutning att få äta 1kg kolhydrater under en och samma dag utan att gå upp i vikt har uppenbarligen inte provat detta eller så har ni en mage av stål, för detta blev en dyrbar lärdom och har åtminstone en bättre plan på hur jag ska lyckas bättre nästa gång!


Konstigt nog släppte detta snabbare än jag trott så jag var redan i slutet på veckan "i fas" igen och så här har senaste dagarna sett ut:

2013-07-26: 82,80
2013-07-27: 82,20
2013-07-28: 81,20
2013-07-29: 82,20

Vilket innebär att jag ligger något under vikten vid deffavslut, men har samtidigt ej tagit kreatin på fyra veckor så förväntas tappa minst 1-2 kg på grund av detta!


Träningen flyter på bra, men sen jag skaffade min cykel har jag haft lite svårt att bestämma vad mitt energibehov är och ska man tolka min pulsklocka har jag senaste 4 veckorna förbrännt i snitt nästan 10 000 kcal/vecka vilket är mer än dubbelt så mycket mot en normal vecka under deff!

Jag kan konstatera att jag inte gått och blivit "tjock", så mina tolkningar av siffrorna från min träning och koll på kosten verkar vara ganska så synkade så fortsätter lita på detta tills motsatsen är bevisad!


Detta gör i sin tur att mitt energibehov alltså ökat rejält och senaste veckorna har jag ätit rätt så mycket mer än jag är van vid, närmare besämt i snitt cirka 3900 kcal/dag jämfört med under deffen 2600 kcal/dag. 

Har inte 100%-ig koll på kosten, men har ett tränat öga och en "skada" att jag har koll på hur mycket jag äter vare sig jag vill eller ej, så dessa siffror ni ser ovan är delvis gissningar!



Har även ökat på kolhydraterna en hel del, så energin i kroppen är verkligen som dag och natt och samma sak gäller återhämtningen!


Formen har jag inte dokumentera med kameran på länge, så det ni ser ovan är en "ungefär så här ser det ut"-bild som är drygt 2 veckor gammal. (på samma vikt som i dagsläget)

Känner rent spontant att jag är precis där jag vill vara både kroppsligt och psykiskt, samt hur min inställning och relationen till träningen och kosten är så jag kommer fortsätta att njuta av livet ett tag framöver. 

Den riktiga njutning alternativt prövningen börjar inom ett par dagar då jag åker utomlands och således ej kan träna eller räkna kalorier på samma sätt som jag gjort senaste 10 månaderna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar