fredag 5 juli 2013

Efter deff del 3 - Hur går det egentligen?

Det som händer med kroppen efter deff är mest troligt lika individuellt som vilken "diet" som gör att man enklast kan gå ned i vikt, bibehålla den eller öka i vikt...

Vilket gör det väldigt svårt att säga "så här borde du göra" för att få det önskade resultatet, men jag var fast besluten att göra som jag hade planerat och helt enkelt släppa på de få spärrarna som fanns kvar och bara njuta...






Det ni ser ovan är tex några av mina måltider jag ätit senaste 5 dagarna och som ni ser nedan är det inga små portioner!


För jag har gått ifrån ett snitt på 2600 kcal/dag under deffen till ca 3000 kcal (blev en mellanveckan förra veckan pga en helg med fritt ätande), så alltså ökat kcalintaget med nästan 400 kcal/dag deff vs "no deff"!


Dessutom har jag ökat kolhydrater från att under deff ligga på i snitt 260g/dag och som ni ser nu är jag närmare 380g/dag.



Valde även att arkivera min påse med kreatin, för att först och främst se om det är så att orken påverkas samt hur pass mycket vätska jag faktiskt bundit upp.

Vad blir då resultatet av detta?

Att sluta ta kreatin i samma veva som att öka kolhydratintaget trodde jag skulle göra att jag faktiskt svällde upp lite (kolhydrater binder ganska mycket vätska, cirka 2,8ggr sin vikt), främst pga att jag knappt lade på mig någon extra vikt när jag började med kreatinet...

Men det som hänt är att jag blivit extremt mycket hårdare och jag är mer vaskulär och till och med fått fram ådror på ställe under vila som jag inte ens sett när jag har pump! Jag har alltså tappat en hel del vätska under huden och istället satt sig i muskelglykogenet?

Vikten på personvågen, ja den ska man ta med en nypa salt som alltid. Men den utvecklingen är minst sagt intressant och mer om detta när denna vecka är summerad!

Det mest intressanta är dock välmåendet, att helt plötsligt öppna upp dörren och inse att "the sky is the limit" och kunna släppa allt som har med psykiskt stress (pga deff) har gjort att jag mår som en prins! 

Detta visar sig tydligt på träningen då jag redan avverkat mer än 40 km löpning denna vecka och kan inte se några som helst tecken på brist på energi, då jag tex igår helt oplanerat kapade bästtiden på 15km med över 1 minut, utan snarare det omvända att jag har hur mycket som helst mer att ge!

Nu har jag ju bara avverkat ett pass på gymmet, där jag dessutom har ett nytt upplägg så har svårt att säga så mycket om detta. Men något säger mig att utvecklingen där bör bli positiv!

Inte helt otippat sover jag dessutom som en gud och vaknar upp utvilad, trots att jag fortfarande bara sover mina 5-6 timmar!

Varför blir det så här?

Det kan jag bara spekulera i, men stresshormonernas påverkan på kroppen ska ej underskattas och samma sak gäller vad man med hjälp av att äta kolhydrater på rätt sätt kan få ut av det iform av extra energi i kroppen!

Jag kan dock bara konstatera att det jag upplevde i november 2012 efter deffavslutet inte var en tillfällighet, för är exakt samma sak denna gång (så här långt)!

Reverse dieting and "flexible eating" at it finest?

2 kommentarer:

  1. Åh, det låter toppen ju! Många bra saker som har hänt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp!

      Tror även du kommer "trilla av stolen" när jag släpper min kolhydratladdade dagsformsbilder också, lite av en ny jimmy som jag hittills lyckats dölja bra på alla bilder jag delat med mig av ;)

      Radera