lördag 13 juli 2013

Viktresan del 5

OBS! Klicka på en bild för att få upp galleriet med stora bilder!



I del 4 kunde ni avslutningsvis hitta rapporten av min sk lean bulk jag körde i 17 veckor och efter en bulk kommer normalt sätt en deff och detta är vad denna del kommer handla om!




Mars

Redan "dagen efter" att jag avslutade bulken så var jag igång med en välplanerad deff (upplägg hittar ni här) men då detta innebar dock att jag började deffen precis innan en högtid och denna påsk gick i spritens och ätandets tecken vilket gjorde att jag fick en rejält trög start!



Men när påsken var över så borrade jag ner huvudet och körde på som planerat igen!




April

Detta resulterade i att det började hända grejjer och rätt snart började jag inse att jag faktiskt hade lyckats lägga på mig en del fettfri massa under min bulk!



Men vikten var inte alls som planerat och trots över 1 månads deff hade jag knappt tappat något vikt, utan såg mer ut som att jag faktiskt hade ökat i vikt om man tittar på vågen!




Maj

Under denna månad så hände något, jag blev mer målmedveten och började få riktigt svårt att INTE ta mig ut och springa mer eller mindre varje gymfri dag och detta innebär såklart att min förbränning ökade!


Vågen började således visa en allt lägre siffra, även om det var långt ifrån planerat vid deffstart!


I slutet på maj så kunde jag faktiskt börja få upp förhoppningen att denna deff trots allt skulle kunna utmynna i något bra, för måttstocken var såklart höstdeffen 2012!


Juni

Man skulle kunna säga att denna månad är ett tydligt exempel på när "proppen" släpper!


För viktmässigt så har det inte alls gått som planerat, men eftersom jag helt blint litat på mina beräkningar och att jag både äter och tränar rätt så hade jag förhoppningen att just detta skulle hända!




Trägen vinner?






Ovan ser ni slutresultatet av 15 veckors deff och hela rapporten hittar ni här!


Juli

Det som kommer efter en deff är för vissa läskigt, men då jag hunnit med ett par deffar sen jag lärde mig lite om kost- & träningslära så har jag lärt mig att det finns många enkla knep att ta till och det kan rentav göra så att veckor efter deff innebär att man faktiskt förbättrar formen.


Eller vad säger ni om denna kurva? Nu är det ingen hemlighet hur jag gått tillväga, men tänker ej ta upp detta i detta inlägg utan kommer vid ett senare tillfälle!



Här bjuder jag på mina första rikta "optibilder" som visar hur formen ser ut en bra dag, vilket denna gång innebar helgen efter deffen avslutades och dessa bilder får sätta punkt för denna del av viktresan!


Hurvida jag nådde målet att uppnå under 10% i kroppsfettprocent eller ej är svårt att säga, men att jag ligger bra nära den siffran tvivlar jag inte på men vill ha en 9 punkts kaliper som kvitto på det innan jag kan känna att jag med "säkerhet" kan säga att målet är uppnått!

Vad som däremot är 100% säkert är att jag uppnådde huvudmålet med denna vår och det var en lättare och mer funktionsduglig kropp till de ändamål jag önskar använda den! Springer snart mitt livs första halvmarathon på tävling och kommer mest troligt bli på en ganska så respektabel tid och min progression fortsätter!


Det har däremot inte varit en dans på rosor att under 4,5 års tid gå från 140kg+ till strax över 80-strecket med ett flertalet period som inneburit förfall, viktuppgång osv.

Mycket tankar, funderingar och siffror hittar ni dessa relaterade inlägg:


2 kommentarer:

  1. Fan vad grymt, vilka RESULTAT!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, tusen tack! Får snart åka upp och visa upp min "nya" kropp innan den hinner förfalla :P

      Radera