tisdag 16 juli 2013

Gårdagens utmaning - Cykla "halvvättern"!?

Igår vaknade jag upp oförskämt pigg efter söndagens vilodag och det var tur, för dagen till ära så hade jag en redig utmaning framför mig!

Förutsättningar för denna utmaning:


  • Tog mitt första tramptag på en cykel på 10-15 år lördagen den 6 juli iår.
  • Köpte min cykel i torsdags, vilket då blev mina livs första tramptag på en räser!
  • Jag har legat på ett kroniskt kcalunderskott sett till veckotsnitt i 17 (!) veckor!
  • Dagen innan (i söndags) åt jag rekordlite kolhydrater!


Grym uppladdning inför en hel dag på cykeln?


Jag packade min camelbak med diverse bra och ha saker, fyllde mina vattenflaskor med vatten (och en med resorb), slängde i mig 10g bcaa och 400mg koffein. Smörjde in alla synliga kroppsdelar med solkräm och hoppade på cykeln!

Eftersom jag inte hade cyklat längre än 5 mil i stöten så valde jag att ta gamla E4an med sikte på Vaghärad, men fick till ett riktigt fint tempo och valde i västerljung att ta vägen till Trosa innan jag vände tillbaka mot vaghärad.

Denna etapp avverkades med en snittfart på över 30 km/h och dags för ...

Distans: 53 km


Pitstop 1: Pizza på Mira i Vagnhärad + godisinköp på ICA som "survivalkit". (denna pizza åt jag för övrigt VARJE fredag när jag jobbade på Bosch mellan 2006-2009)

När pizzan hade fått landa så ringde jag min farmor som bor längs den kustväg som leder tillbaka till stan och kollade om dom var hemma, vilket dom var. Så då tog jag sikte på Horn (ligger mellan nyköping och studsvik längs trosavägen).

Här fick jag känna på hur pass mycket motvind påverkar, för det var nästan motvind varje tramptag så dessa 42km var INTE roliga. Ökande puls och betydligt lägre tempo kändes verkligen i kroppen så när jag kom fram hade snitthastighet landat på under 30 km/h var jag glad att det var dags för...

Distans: 93 km


Pitstop 2: 3st Ost- & skinkmackor, 1 saffransbulle hos Farmor och Farfar med sjöutsikt. Ja man ska inte klaga?

Klockan var betydligt mycket mindre än jag hade trott och planen var att hänga på Emil, min gympartner och nu även cykelpartner, hem men han skulle jobba till kl 18.00 så blev en kort uppvärmning hem på dryga 13 km och ta det lugnt i soffan...

Distans: 105 km


Pitstop 3: 300g Ris. grönsaker, ketchup & chutney, isglass + en näve winegum!

Här ballade min klocka ur, men efter en "reset" så hoppade den igång (och allt den hade trackat under dagen fanns turligt nog kvar)

Denna halvkorta rutt var ganska intressant för med sällskap är det alltid lättare att hålla ett högt tempo, men Emil lyckades med ett antal saker på vägen så vi fick väl aldrig riktigt upp farten och sen kom där härliga motvinden på slutet!



Distans: 128 km


Pitstop 4: 500g tortellini med krossade tomater, ketchup, morot + en hög med winegum!

Sen var det dags för sista etappen och då åkte faktiskt vindbyxor & jackan på och det gick åt i vinden som sjävlfallet vände så jag åkte på motvind på slutet!

Distans: 152 km


Pitstop 5: 300g ris m. ketchup. 5dl yoghurt med "proteinsmoothie", rispuffar & sirap + 1 glas med blåbärssoppa.


Jag lyckades alltså genomföra distansen motsvarande cirka 1/2 vätternrunda på tiden 5h 29 min exkl. raster!


Har lite svårt att uppskatta exakt hur mycket energi som faktiskt gick åt, men jag är ganska säker på att jag hade kunnat äta närmare 6000 kcal utan att skämmas.

Nästa gång ska jag dock inte äta pizza till "lunch", men en av anledningar till just denna cykeltur var att jag vill prova pizzan som var en av orsakerna till extremt dåliga kosthållning innan jag tog tag i mitt liv!

Andra lärdommar kostmässigt är att jag måste ha något med mig att äta under tiden och då kanske inte godis är det mest optimala så får nog införskaffa mig energibars alt. försöka göra egna. 

För då kan jag utan problem cykla 5-7 mil i stöten och bara ta 2 matpauser om jag ska cykla 15 mil!

Sen borde en kolhydratladdning dagen/dagarna innan göra susen, men jag är som bekant inte funtade som normalt folk och fastande träning är uppenbarligen min grejj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar