måndag 8 juli 2013

Efter deff del 6 - Kostplanering!?

Sen augusti 2012 har jag varit väldigt duktig på att planera kosten och i slutet på hösten så tog jag det till en helt ny nivå när jag avslutade en väldigt lyckad deff och drog igång en kontrollerad bulk för första gången i mitt liv...


Så att planera kosten för mig är något som numera känns helt normalt, rentav något som känns som en vardaglig rutin!


Men söndagen den 30 juni gjorde jag något, som jag inte hade gjort på flera månader!

Jag bestämde mig för att INTE planera kommande veckas kost och istället åka till affären och köpa saker jag kände jag var sugen på att äta!


Detta kan anses som nästan galenskaper och ett bra koncept för en totalt urspårad ätardag!?

Men detta var alltså inte tanken, utan jag känner att jag helt enkelt blivit av med min största "mat-demon" som jagat mig i över 4,5 år sen jag började gå ned i vikt!


För att bevisa för mig själv att så var fallet så åt jag den söndagen alla dagens kalorier i form av tacosbuffé med ALLA tillbehör jag kunde tänkas vilja ha och en Ben- & Jerrysglass och var mer än nöjd med det!

Sen satte jag mig ner och klurade på vad jag ville äta för mat under veckan och kom fram till ett par saker jag lyckats undvika köpa hem på väldigt länge:
  • Pizza från pizzeria
  • Bacon
  • "Delikatessglass"
  • m.m....

Detta slutade med att veckans kost blev så här:
  • Måndag: Pasta bolognese
  • Tisdag: Stans godaste (köpes)kebabpizza (enligt mig då såklart)
  • Onsdag: Pasta carbonara
  • Torsdag: Chili con carne med vitlöksbröd
  • Fredag: Hembakt fajitaspizza + godis
  • Lördag: Quesadillas, godis & alkohol
  • Söndag: Räk- & kräftmacka, 1L Svenska jorduggbar med mjölk & socker, godis, 500ml Ben & Jerry.

Ja, som ni ser så led jag väl inte direkt första veckan efter deff men jag åt allt "kontrollerat" och utan att på något vis känna obehag eller för den delen känna att jag belönar mig med skräpmat/godis...

För godiset har jag tex ätit när jag mest lämpligt borde äta det (om det nu finns ett "rätt" tillfälle) och inte efter en dag i soffan!


Efter denna testvecka inser jag att jag faktiskt inte måste (!) planera kosten så nitiskt som jag gjort senaste 6-8 månader och kommer köra en mer avslappnad attityd där jag helt enkelt kommer lyssna på både den gode och den onde som sitter på varsin sida om min axel och sen försöka kombinera dessa!


Har inte några direkt cravings på pränt just nu, mer än hamburgare från valfritt hak! 

Men då mina hemmagjorda är så mycket godare så har jag inte riktigt bestämt mig än för om jag ska ge vika och helt enkelt prova om mina smaklökars minne är kvar eller ej!


Detta råkade dock innebära att jag idag (inte första gången) byter ut mitt malto till (glukosbaserat) godis, så detta packades ner i väskan imorse innan jag drog till jobbet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar