söndag 7 juli 2013

Quesadilla med mango chutneyfärskost & skinka

Igår så bestämde jag mig för att försöka göra ett enkelt recept, som föll ut väl om jag ska lita på middagsgästen....

Så här kommer en variant på denna jag tror skulle passa dom flesta trots att den är ganska så lågfett mot en riktig quesadillas som dessutom steks i stekpanna!


Ingredienser:

320g Tortillas (8st "små")
200g Cream Cheese Naturell (färskost), fetthalt 9%
50g Mango Chutney, Spicy Bengal (Santa Maria)
200g Rökt skinka gris fett 3%

Tillagningsätt:

Sätt ugnen på grilleffekt och 200 grader.

Blanda färskosten och mango chutney i en bunke så det blir en homogen smet/röra, smaka ev. av med salt, svartpeppar och chiliflakes.

Fördela ut smeten på en sida av samtliga tortillabröd och bred ut så det täcker hela ytan.


Fördela ut skinkan jämt över 4 av bröden. Jag valde att dela dom i hälften för att lättare täcka hela brödet!


Lägg på varsitt bröd med skinka så det bildar 4st "dubbelmackor".


Lägg dessa på en ugnsplåt med bakplåtspapper. Jag valde att skära upp bröden i 1/4 för att få plats med samtliga på en plåt!

Grilla mitt i ugnen tills färgen är gyllenbrun (tar ca 3-5 minuter), vänd sedan på bröden och ta ut dom när dom fått färg!


Servera genast med passande tillbehör, tex en god salsa och/eller en cremefraiche-/gräddfilsdipp! 

(alla siffror nedan är exkl. tillbehören som syns på bilden ovan)

Totalt:
1636 kcal
84,4g protein
207,8g kolhydrater
48,2g fett

Per "dubbelmacka": (1 portion)
409 kcal
21,1g protein
52g kolhydrater
12g fett

Kommentar:
Enkelt och gott? Ja enklare maträtt får ni nästan leta efter!

Finns oändliga möjligheter till variation vid smaksättning, där det dessutom finns smaksatta färskostar från 11% ända upp till 28+ så mango chutney är absolut inget måste! 

Går ju köra med ännu fettstnålare färskost, men tror 9-11% är ganska lagom avägning mellan "nyttigt och gott"! Samma sak gäller proteinkällan, jag använde 300g skinka men blev nästan lite för mycket och risken är att mitten ej hinner bli varm. Välj då något på sidan om ifall proteinmängden ej är tillräcklig!

Går självfallet utmärkt att steka dom i stekpanna (så som man "ska" göra), men att grilla dom i ugnen är extremt smidigt just då man gärna vill äta dessa varma och är man många så sparar man ju en del tid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar