tisdag 2 juli 2013

Get inside my head!


kl. 20.25
Sätter på mig hörlurarna, drar igång spellistan "Träningsmusik - Metal #2" i Spotify och tar en kort uppvärmningsrunda för att känna på skorna och benen.

kl. 20.30
Stoppar i mig 4 riskakor och öppnar dagens riktiga PWO, en godipåse (bubbliz), och sväljer ytterligare 200 mg koffein. Sen fixar jag till rätt outfiten med tidtagningtaggen på skorna och nummerlapp m.m.

kl. 20.35
Försöker i huvudet gå igenom hur jag ska springa för att nå målet med dagens lopp, samtidigt som jag stoppar i mig en handfull med godisbitar.

kl. 20.40
Sväljer 200 mg koffein tillsammans med en liten klunk vatten och några godisbitar.

kl. 20.45
Ger mig ut på en lugn jogg samtidigt som jag sätter en lång kö i spotify med rätt låtar inför loppet.
 
kl. 20.50
Stoppar i mig sista bitarna ifrån godispåsen, blandar till en vattenflaska med 10g aminosyror och en 1 resorb.

kl. 20.55
Kollar så snöret på skorna sitter på plats, justerar hörlurar, kollar spellistan i spotify och kollar så min garminklocka startar ordentligt. Får en lyckospark av familjen och...


kl. 20.56
Ställer in siktet på startrakan som ligger 500m ifrån min "uppvärmningsplats".

kl. 20.57
Tränger mig förbi sista startleden för att hitta min klunga, som var betydligt större än planerat.

kl. 20.58
Sveper i mig vattenflaskan med aminosyror och 200mg koffein.

kl. 20.59
Hittar en bra plats på andra raden, kollar garminklockan och slår på Raubtier - Besten i mig i Spotify.

kl. 21.00
Tar ett par djupa andetag och taggar mentalt till för start!

kl. 21.01
Startskottet för eliten går och jag får tillslut förflytta mig fram till startlinjen.

kl. 21.02
Trycker på "next" på mitt bluetootheadset och låten In Flames - Take This Life är på tur. Lyckas vrida på så hög volym att jag inte hör startskottet, men ser hur han framför mig börjar springa så gör detsamma!


kl. 21.03
Redan efter ett par hundra meter ser jagh ur 2 män iförda klubbkläder tar täten och jag tar rygg på dom, samtidigt som jag sneglar på klockan och ser att tempot är sub 3:30.

1 km
Ser hur klockan visar 3:38 min/km och hur min puls skenat iväg och inser att klungan jag springer i ej är lämpad för mitt tempo. Så sluter ögona och lyssnar på min inre röst som säger "det räcker med en tid 1 sekund snabbare än 37 min".

2 km
Kollar klockan och ser att nuvarande tempo är något långsammare, men fortfarande snabbare än planerat. Sluter än en gång ögona och försöker känna efter om jag orkar med detta tempo eller ej....

Konstaterar även att pulsbandet måste hamnat fel, för visar inte alls rätt!

3 km
Tittar till vänster om mig hur en (troligen) jämngammal kille fortfarande håller samma tempo som mig och tänker "detta kan funka".

4 km
Fortfarande samma kille till vänster om mig och vi turas om att dra och håller i runda slängar 4:05 min/km vilket är mer än tillräckligt då första 2 km avverkades på 3:55 per styck i snitt.

5 km
Känner hur jag är i "in the zone" och allt flyter på bra och har mindre än halva loppet kvar!

6 km
Här kommer första riktiga prövningen då första riktiga stigningen kommer och det är en lång sådan, vilket gör att mjölksyran kom som ett brev på posten och jag kan inte längre se mitt dragplåster då han tydligen stupade i backen...

7 km Med riktigt tunga ben och en njurvärk som är svår att ignorera tittar jag skrämt på klockan och inser att tempot sänkts betydligt!

8 km
Med tanken "sub 37 min" i huvudet kopplar jag bort allt som har med smärta och göra och fokuserar endast på målet, som snart är nått!

kl. 21.39
Efter en rusch på 300-400 meter kliver jag över mållinjen på tiden 36:55!


I fredags gjorde jag än en gång en rekordsnabb tävling (satte även PB på Oppebylöpet) när jag på Trosa Stadslopp slipade 2012's resultat med 1 minut och 20 sekunder vilket innebär årsbästa tempomässigt på allt längre än 5km...

4 kommentarer:

  1. Lämnade en bra kommentar som jag schabblade bort. Hur som. Kort sagt. ;) Härligt att läsa om ditt lopp. Du har bra mkt mer vinnarskalle än jag. Vilket ju märks inte bara i löpningen. Jag e impad. Men njurvärk? Låter inte så bra. :/ Vehöver du verkligen koffeinet? 400 mg om jag räknat rätt? Du har väl ork ändå? Varför Resorb? *nyfiken* 8 km e ju inte superlångt mot halvmaran du springer då o då. :P

    Men va vet jag? Jag maler ju min mil o kommer varken fram eller bak just nu känns de som. *lite brist på löp-lust*

    Kul o läsa oavsett. Du vet att jag blir lika impad av dig & dina framgångar på olika plan! Kramen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe tack för att du orkade skriva en till, för många bra funderingar!

      Vinnarskalle eller ej, alla kan om dom verkligen vill sen kanske inte alla är skapta för att springa fort och eller långt, men tävlar man mot sig själv är det ju skitsamma bara man gör sitt yttersta?

      Njurvärk = ej fel på njurarna (kollat upp mtp på mitt "förra" liv), utan är min dålig löpstil som ger stötar i njurarna + att dom troligen var överbelastade pga min vätskenivå.

      Koffein = jag dricker ej kaffe = > blir som en duracellkanin med koffein i kroppen och vem vill inte det? Nu blev felskrivet då jag ser att jag skrivit 3ggr 200mg, men var 200+400+400 vilket är en dos jag inte skulle rekommendera någon att prova då det är rentav farligt mycket koffein på kort tid.

      Resorb = better safe then sorry? Dom lovade varmt väder så ville ej riskera låg vätskenivå för får lätt huvudvärk vid väderomslag och/eller vätskebrist.

      Skillnaden på detta lopp mot en halvmara är att jag ger 110% på korta distanser (under tävling) och vill då prestera på topp. En halvmara handlar mer om seghet att ta sig runt och det klarar jag nog utan något typ av energiboost precis innan.

      Hmm, tror jag fått med allt? :D

      Radera
  2. Gryyymt bra jobbat, jaaa! :D Verkligen awesome, tänk hur långt du har kommit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, än en gång :D

      Vinnarskallen kommer förhoppningsvis ta mig ännu längre innan jag får kasta in handduken!

      Radera