torsdag 31 januari 2013

Eldig Shepherd's Pie



Denna maträtt har jag varit nyfiken på under en längre tid, då jag från början trott att det varit något HELT annat. För vem kunde tro att en paj kunde bestå av mestadels potatismos? Ja inte jag i alla fall!

Kollade ett par recept och insåg att det fanns på tok för många "detta är bästa receptet" så jag bestämde mig helt enkelt för att göra en helt egen, så ber om ursäkt redan nu om det är någon Irländare eller Britt som tycker jag vanhelat deras skapelse!


Ingredienser:
1000g Potatis (mjölig)
28g Smör 80% fett
72g Ost hårdost fett 26%
250g Milda Mat Extra 4%
550g Köttfärs nötfärs fett 10%
45g Worchestershiresås (3msk)
50g Tomatpuré, tub
102g Ägg rått (2st "små")
10g Rapsolja oberik (<1msk)
150g Lök
1st (stor) vitlöksklyfta
1st chilifrukt
1/2 msk soya
Tabasco
Salt
Svart- & vitpeppar

Potatismoset

Sätt ugnen på 225°C.  

Skala och dela potatisen i mindre bitar. Koka den i lättsaltat vatten tills den blivit mjuk. Sila av vattnet och låt potatisen. Mosa eller pressa potatisen (jag använde en potatisstöt).

Värm grädden lite snabbt i mikron så den blir ljummen. Vispa ner grädden, ett (!) ägg, smöret och blanda väl med elvisp. Smaka av med salt och peppar. Ställ åt sidan.


Färsen

Finhacka rödlöken, vitlöken och chilin (som jag tog ur kärnorna på). Fräs med oljan i stekpannan, tillsätt sedan nötfärsen och bryn den innan du rör ner tomatpurén, worcestershiresås, tabasco (4 "dutt"), soya. Smaka av med salt och peppar. Avsluta med att knäcka ner ett ägg och rör runt allt väl.


Pajen

Packa röran till ett jämnt lager i en smord form (eller i en ugnsfast stekpanna som jag turligt nog äger = diskoptimering!).

Lägg sedan på potatismoset och bred ut den till ett jämnt lager och försök se till så att kanterna är igentäppta!

Avsluta med osten på toppen och grädda i ugnen cirka 20 minuter eller tills den fått en fin färg!


Låt svalna något och ät pajen med passande tillbehör!

Totalt:
2543 kcal
165g protein
202g kolhydrater
115g fett

Dessvärre blev det något galet med hushållsvågen när jag vägde så har ej per 100 gram med säkra siffror, men pajen vägde nånstans omkring 2-2,1 kg! Samtidigt är detta något som bör ätas upp medans den är färsk (frysa in potatismos brukar sällan bli lyckat), så dela upp den i lämpligt antal portioner efter önskat kcalinnehåll!

Kommentar:
Det är ju nästan löjligt enkelt att göra och smakar helt galet gott, även om jag så här första gången chansade hej vilt och har redan nu flertalet idéer på hur den ska bli många gånger bättre.

Skulle rekommendera er att ha på mer ost, kanske rentav riven ost i (!) potatismoset och kanske välja en färs som ej är så fettsnål. Min paj var ett försök till att få den att stämma överens med hur en middag för mig under bulk bör se ut vilket då är lite mer fettsnålt än normalsvenssons!?

Gillar ni inte stark mat uteslut chilin, som för övrigt nog går att jämföra med 1-2 tsk sambal oelek för er som kanske inte har en chili hemma!

1 kommentar: