tisdag 22 januari 2013

(Grovt) Morots-Lantbröd med yoghurt

När jag fick senaste Buffé (ICAs: tidning) förra veckan så fastnade jag direkt för ett bröd dom hade recept på, det innehöll morötter och gjort på yoghurt men sjävlfallet så kan jag ju inte göra efter ett recept rakt av?

Nej! - Det blev alltså ett eget påhitt, men med tydliga influenser från det receptet...


Ingredienser:
525g Mild Yoghurt 3%
240g morötter (ca 6st små/3st stora)
500g Lantbrödsmjöl (ca 8dl)
180g Vetemjöl special (ca 3dl)
80g Rågflingor (ca 2dl)
25g Jäst (1/2 paket)
1tsk salt

Obs! Mjöl till utbakningen och yoghurt till penslingen är medräknat i ingredienserna ovan!

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt yoghurt (spara cirka 1/4-1/2dl till penslingen) och salt. Rör runt tills jästen löst upp sig.

Skala och finriv morötterna. Blanda ner morötter, mjölet, rågflingorna i bunken och arbeta allt till en smidig deg.

Låt degen jäsa under bakduk cirka 1h 15 min.

Lägg degen på en mjölad bänk och dela upp den i 6 bitar och forma till runda, ganska platta bröd (ca 2-3cm höga).

Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i cirka 30 minuter.

Sätt ugnen på 225 °C.

Skär ett kryss i mitten och pensla bröden med yoghurten, grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Ta ut och låt svalna, ÄT!



Totalt:
2961 kcal
106g protein
548g kolhydrater
34g fett

Per 100 gram:
238 kcal
8,5g protein
44g kolhydrater
2,7g fett

OBS! Bröden väger cirka 210g/st, vilket är ungefär som 2 vanliga frallor så vill ni ej ha så stora bitar utan mer likt frallor så föreslår jag att ni delar upp degen i 8-12 bitar och då kortar av gräddningstiden något?

Kommentar:
Eftersom detta är brödbak nummer två i mitt liv så hade jag faktiskt ingen aning om hur detta skulle bli. Har faktiskt heller ingen aning om det är lämpligt att använda "lantbrödsmjöl" till yoghurt för att få ett bra bröd!?

Resultatet av detta blev ett ganska matigt, rejält bröd som verkligen ger en något att tugga i. Det är dock inte alls så där tråkigt som dom flesta riktigt mörka bröd brukar vara, men kanske är morötterna och yoghurtens förtjänst? Jag gillade smaken och att få en helt okej mättnadskänsla på bröd för mig känns lite ovan då jag mest ätit luftigt bröd!

Jämför jag med mitt förra bröd så är det till att börja med betydligt "nyttigare" på grund av att det innehåller hälften så mycket fett per 100 gram, men tror även att detta bröd gör sig väldigt mycket bättre som frukostbröd snarare än tillbehör till middagen!

Detta bröd kommer jag baka igen, även om jag då troligen gör små justeringar för att få fram nya smaker och försöka mig på min livs första limpa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar