måndag 28 januari 2013

Vecka 4 - DONE!

Har i skrivande stund bulkat i 10 veckor (+ några dagar) och lyckades tajma in detta med samma underkläder!

Skillnaden i vikt är 3,8 kg!

Spontant så ser det ut som allt satt sig runt mage om man jämför dessa bilder men jag gick upp 2kg söndag till måndag så var väl lite "småsvullen" pga helgens ätning så kanske inte så konstigt? ;) (midjemåttet är hur som helst exakt detsamma som för 10 veckor sen)


Snittvikt kontra kaloriintag

v. 45: 83,13 kg (+0,19) Kcaldiff: -5000 (in: 2600 kcal/dag)
v. 46: 82,01 kg (-1,12) Kcaldiff: -3700 (in: 2600 kcal/dag) - Deff-avslut och Kreatin-start 14/11!
v. 47: 82,51 kg (+0,50) Kcaldiff: +-0 (in: 3300 kcal/dag)
v. 48: 84,13 kg (+1,62) Kcaldiff: +400 (in: 3400 kcal/dag)
v. 49: 84,33 kg (+0,20) Kcaldiff: +1900 (in: 3300 kcal/dag)
v. 50: 84,49 kg (+0,16) Kcaldiff: +1000 (in: 3250 kcal/dag)
v. 51: 85,26 kg (+0,77) Kcaldiff: +5200 (in: 3700 kcal/dag)
v. 52: 88,30 kg (+3,04) Kcaldiff: +2800 (in: 3350 kcal/dag)
v. 1: 85,94 kg (-2,36) Kcaldiff: +2800 (in: 3500 kcal/dag)
v. 2: 85,54 kg (-0,40) Kcaldiff: +1700 (in: 3200 kcal/dag)
v. 3: 85,60 kg (+0,06) Kcaldiff: +1500 (in: 3150 kcal/dag)
v. 4: 85,01 kg (-0,59) Kcaldiff: +1800 (in: 3270 kcal/dag)

Kommentar:
Veckan har verkligen sett helmärklig ut på vågen, jag tappade i vikt hela veckan och tror dessa ting kan tänkas påverka:
  • Effektivare/tyngre träning (3 pass som vanligt dock)
  • Nytt pre-workoutmeal
  • Vätsketapp pga mindre stress
  • Bukfylla osv (åt tex märkbart mindre fibrer under veckan)

Kanske ödet att jag skrev om detta "fenomen" här för ett par dagar sen!?

Hur som helst så hade jag funderingar på om det var läge att höjja kcalintaget, trots att jag enligt mina beräkningar borde ha legat på ett positivt överskott senaste veckorna om man slår ut det över ett snitt. Men har valt att jag kör på metoden "is-i-magen" och litar på mina beräkningar!

Hur ligger jag till då?

10 (hela) veckor har avverkats, där vecka 1 förvisso landade på cirka +- 0 när det kommer till kcalöverskott. Men om jag inte är helt ute och cyklar med siffrorna så har jag gått upp 2,5 kg i vikt (resten är vätska pga ökat kcalintag och kreatin), vilket då blir ett snitt på 0,25 kg/vecka.

Målet vid bulkstarten var 0,08 kg/vecka, men det är nästan helt omöjligt att träffa en så pass låg siffra om man inte är så pass optimal att alla kalorier in kan räknas. Så får anse att min viktutveckling är en bra sådan, för jag äter trots precis vad jag behagar och har tom varit på spriten 2 gånger under denna period!

Det mest intressanta mätbara resultat som jag gjort under denna bulk senaste veckorna är att jag ökar helt galet mycket i styrka som i sin tur har gjort att jag haft kroniskt träningsvärk i mer eller mindre hela kroppen, får antagligen tacka mitt nya träningsupplägg för detta till största del men att slå personbästa, på personbästa är tydliga tecken på att jag åtminstone får en lite edge av att faktiskt äta med ett kcalöverskott! (vore ju märkligt och dumt annars)


Denna vecka blir i det närmaste en kopia på föregående, men en lite skillnad är att jag bestämt mig för att mitt "preworkout-mål", under & efter träning kommer bestå av det ni ser på bilden ovan! Allt för att maximera min ork/energi under dom få lyft jag faktiskt gör under en veckas träning.  

Kvalité för kvantitet!?

4 kommentarer:

  1. Du är duktig du. :) Testade periodisk fasta (12-20) några veckor och tappade faktiskt två cm under en vecka. Stod still viktmässigt som vanligt.

    Av lite olika skäl bla ryggskott så har jag lagt ner det. Åtminstone för några dagar jag tar kanske upp de igen för jag mådde verkligen toppen men just nu är det tungt på flera plan. Så jag fortsätter m mitt GI, försöker äta mina 1700 kcal om dagen o koppla av o fokusera på löpningen/annan kul träning. Och gläds m dina framgång. :)

    /Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jasså, detta måste jag ha missat! Faktiskt lite förvånad, då jag inte trodde du var pf-material ;) Men kul att höra och då har du kanske viss förståelse till mina galenskaper även om jag då tagit det till det extrema!

      Man ska inte behöva äta på ett "konstigt" vis eller för den delen tråkig mat om man tex vill tappa lite i vikt, så tror du är på rätt väg att hitta din nivå av kontroll som är lagom för att både må bra och nå de resultat du vill uppnå :)

      Tack, kämpa på du med så får vi ta ett lopp i sommar och mäta våra... ja lemmar!? :P

      Radera
  2. Jag har läst och läser fortfarande många träningsrelaterade bloggar och skulle bara vilja säga att du har en av de mest vettiga och inspirerande av dem. Fortsätt så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätte kul att höra och stort tack för att du tar dig tid att både läsa min blogg och kommentera, det uppskattas minst lika mycket och motiverar mig att fortsätta dela med mig! ;)

      Radera