torsdag 3 januari 2013

Mål under 2013?

Eftersom 2012 var ett väldigt bra år i många anseenden så tänker jag i år utgå ifrån det gågna året och helt enkelt försöka förbättra det som var bra och ändra på det som var mindre bra!

  • 3st styrketräningspass per vecka.


Lär inte bli så svårt, då jag 2012 avverkade 191 pass och alltså nästan 4st/vecka. Fokus kommer ligga på kvalité före kvantitet och viktkåheten släppte jag för länge sen så har ej några viktmål på stången men all progression är good news for me!

Lite sugen på att överge Starting Strength och återgå till Jim Wendlers "Powerlifting" som jag körde nästan hela 2012, men återstår att se hur jag gör med upplägget framöver!


  • Genomföra fler (och längre) löpartävlingar.


Vilket betyder att jag måste springa fler än 3st och lär inte bli svårslaget! Samma sak gäller distanserna, då jag inte sprungit längre än 8,9km. Vore lite kul om jag sprang "oppebylöpet" på under 45min på distansen 10km, men återstår att se hur dagsformen är då!

Ett utopiskt mål är att springa en halv marathon under året, men får se hur det blir med det (jag är ej intresserad av att bara ta mig i mål).

  • Träna kondition 2 timmar per vecka.


Med tanke på min förkärlek för både löpning och gymmets "fortgjort"-pass (som jag ej klassar som styrketräning även om det ibland krävs styrka) så lär detta ej bli svårt att uppnå då jag 2012 snittade nästan 50min/dag!

Tanken är dock att det inte ska bli 4,5 eller ännu flera timmar per vecka utan ska träna med omtanke!

  • Förbättra rörligheten.


Fick ett riktigt uppvaknande i höstas, där jag trodde jag hade fått ryggskott. Men så var inte fallet utan det var mina höftböjjare som skrek av stelhet. Har under hösten/vintern börjat värma upp mer systematiskt och kör även rörlighet, så ska köra stenhårt på detta under året!

Fallet detta väl ut så kommer jag kunna börja köra tunga marklyft och knäböj!

  • Nå en kroppsfettprocent på <10%.


Har fått nån jävla idé att jag vill se ensiffrigt på fettprocenten en gång i mitt liv. Nu är det dock spegeln som styr så kommer ej köra "auschwitz-looken" för att uppnå detta utan har jag inte muskelmassan för att gå så lågt flyttas detta mål till nästa år.

Värt att notera är att jag trodde jag med lätthet skulle nå detta på 80 kg 2012 men vid 81 kg hade jag omkring 12% och då var det stopp och belägg i spegeln! Jag behöver alltså mer massa innan det är dags för avskalning igen (deff).

  • Optimera kosthållningen än mer.


Jag har fått blodad tand för periodisk fasta, så det släpper jag inte än på ett tag. Det som däremot ej är spikat är hur jag ska använda mig av alla spelregler som finns i denna kostbok. Har provat det mesta senaste halvåret och tror mig nu hittat något som känns funktionsdugligare än dom mest extrema varianter men inget är hugget i sten...

Nu innebär detta dock inte att jag kommer räkna kalorier varje måltid, blir det bortbjudningar så tackar jag ja om det passar och utemat kommer kvarstå som "stående" på schemat.

  • Ät vad jag vill, men tänka efter före!


Tema för i år kommer bli "as long as it fits your macros", vilket krasst sätt innebär att godis, pizza, hamburgare och glass kan vara ett återkommande inslag i min "dagliga" kost.

Kommer ALDRIG mer försöka mig på något typ av förbud ala nyårslöfte!

  • Minimera alkoholintaget


2012 vs 2011 är som dag och natt, men finns fortfarande mer att jobba på här...

Men kommer aldrig bli nykterist, utan istället välja min tillfällen lite mer selektivt än innan!


  • Planera min vardag, stressa mindre & ordning och reda


Kan vara allt från att boka träningspassen en vecka i taget, laga mycket mat i förväg aka storkok till att se till att ha det snyggt och städat hemma...

Något jag redan under min höstdeff 2012 upptäckte var något jag saknat, vilket höjde livskvalitén till skyarna...

Men finns alltid utrymme för förbättring och tänkte byggare vidare på detta och således troligen må än bättre och kanske rentav finna lite ro i kroppen!?


  • Åka på min första riktiga semester


Jag har säkert varit i 15 länder runt i kring Europa med omnejd, men det har antingen varit pga min fd hobby eller när jag varit liten så klassar inte det som att jag varit på en sk "solsemester".

Destination? Unknown!


  • Slutföra min påbörjade "döden-sleave"


Jag pratar alltså om tatueringar. Dessvärre har mina tatuerar flyttat 22mil söderöver men funderar på att boka in 2-3 långsittningar med honom under året och få detta överstökat!

Kommentar:
Uppnår jag hälften av dessa mål jag satt upp så är jag nog mer än nöjd, för grundtanken är inte att tvinga fram massor med resultat utan faktiskt att försöka förbättra mitt välmående där jag nog främst behöver jobba med det som inte syns utåt sätt!


5 kommentarer:

  1. Men superbra!!!
    Jag måste vara sprängfull med fördomar men måste ändå säga att det är grymt härligt att läsa mål som dina (syftar på den stora mentala/psykiska biten) och veta att det är en skrotlyftande kille som sitter bakom tangenterna.

    GLHF :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe glädjer mig att höra att du gillar vad du läser, för inbillat mig att jag har en ganska sund inställning på det här med träning, livet & allt runt i kring trots att jag är ett kontrollfreak ut i fingerspetsarna :P

      Thx, I'll do my best!

      Radera
    2. Kontrollfreak och osund tror jag inte alls behöver vara synonymt. Jag själv trivs som bäst när jag får leva efter mina rutiner och ha koll på vad som händer runt omkring. Och min uppfattning är att den egna känslan är det bästa måttet på välmåga/hälsa. Känner jag att jag mår bra, ja då gör jag det :)

      Radera
    3. Där har du ju faktiskt rätt, även om jag ibland kan känna att jag personligen kanske svävar på gränsen...

      Men är medveten om det så, är väl egentligen ingen fara?

      Slutas aldrig förvånas över dina kloka synsätt på det här med kost, träning & livet... fler borde tänka som dig/oss ;)

      Radera
    4. Helt galen bör man väl inte bli men som du säger, är man medveten om saken borde man vara rätt safe.
      Man kan ju försöka leva lite efter tankesättet att det är inte "snedstegen" man gör en dag som gör skillnad utan det är vanesakerna man gör varje dag. På så sätt borde man ju se att det är okej att freaka ut då och då :)

      Klokheten har talat!

      Radera