tisdag 8 januari 2013

Sesamfrallor á la Jimmy

I söndags så bestämde jag mig för att göra något med den färska jästen som blev över efter lördagens hamburgebrödsbak...

Och som vanligt så googlade jag lite recept och insåg rätt snart att det fanns ett tydligt sammanhang/förhållande på mängden vätska, jäst & mjöl och kollade skafferiet och började klura på vad jag skulle stoppa i!


OBS! Receptet är gjort för 1 paket jäst, men jag använde 40g så er sats kommer alltså ge fler bullar än mitt men ha samma förhållande gällande ingredienser!


Ingredienser:
50g Jäst (1 paket)
50g Rapsolja
5dl Vatten
2tsk salt
1msk socker

688g Vetemjöl special (ca 11,5dl)
65g Havregryn (ca 2dl)
1st Ägg (gick åt ungefär 20g)
Sesamfrön

Jag räknade faktiskt på mängden mjöl jag fick tillsätta för att få degen hanterbar efter jäsning + mjöla bänken med, vilket blev cirka 20g/0,25dl så dessa är med i beräkningarna nedan men knappast något ni behöver väga upp!


Värm margarin med vattnet tills det är fingervarmt/37 grader. Lös upp jästen i blandningen.

Blanda ner resterande ingredienser. Degen ska vara "lös" men släppa bunkens kanter utan större problem.

Lägg en handduk över bunken och låt jäsa i ca 30 min.


Knåda degen och gör frallor som läggs på 2 bakpappersklädda plåtar. Jäs övertäckt ca 15 min till.

Pensla med ett ägg som du vispar upp med ca 1 msk vatten och strö på sesamfrön. Grädda långt ner i ugnen i 8-10 min i 250 grader.


Låt svalna. Går utmärkt att frysa in!

Denna sats bör ge 12 st jämnstora bullar, som borde väga omkring 100-110g/st (ICAs färdigbakade frallor man kan köpa styckvis brukar ligga på cirka 120g)

Per 100 gram:
260 kcal
8,2g protein
44,4g kolhydrater
5,3g fett

Kommentar:
Nu har jag inte ätit dessa nybakade, men hur kan ett bröd inte vara gott då?

Jag har däremot provat dom dagen efter både som dom är och rostade i ugnen och smaken är riktigt bra! Skulle säga att konsistensen är lite likt ett frisobröd som Max har på några av sina hamburgare, alltså lite degiga (vilket kan ha med att dom inte riktigt var 100% klara).

Smaken är lite åt bagel-hållet, åtminstone när man rostar det och brer på färskost. Att det är en lite andel havregryn i degen märsk knappt av så där kan man nog öka på andelen om man vill vara lite "nyttigare".

Detta bröd kommer jag göra om och troligen variera med att ha vallmofrön på istället för sesamfrön (hade tänkt mig ett kombinerat matbröd med hamburgebröd nämligen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar