torsdag 24 januari 2013

Personvågen: Djävulens påfund?

"Oj, jag har visste gått upp 1 kilo denna vecka och jag som försöker tappa lite i vikt med min nya diet som jag följt slaviskt i 7 dagar"


Vare sig man vill gå ner i vikt, bibehålla nuvarande vikt eller gå upp ett par kilo så är detta ett vanligt förekommande verktyg som finns på de flestas toaletter. (eller vart man nu gömmer undan detta ting)

Tyvärr så vet många inte att det kan gör mer skada än nytta att sporadisk kliva upp på denna uppfinning för att se hur dagsformen ser ut!

Vad menar jag då med detta?

Direkt det handlar om mätvärden så måste man såklart ha mätosäkerheten i åtanke, men finns fler saker än så som spelar in:

  • Mäter du dig på samma tidpunkt?
    • Vikten kan variera flera kilo över dygnets timmar tex pga vätskenivåer, hur man ätit och om man tränat stenhårt eller legat på sofflocket.
  • Mäter du dig påklädd eller naken?
    • Kläder väger ju olika mycket beroende på plagg.
  • Mäter du dig på samma våg?
    • Kan skilja allt från inget till betydande mycket från våg till våg.
  • Hormoner, stress, sömn.
    • För kvinnor är det ju tex extra svajjigt "under" menstruationen.
  • m.m.



På bilden ovan ser ni min viktdiff i söndags utslaget över 5 timmar. Ha dock i åtanke på att jag äter enligt periodisk fasta (och har på bild 1 inte ätit något på hela dagen) så kanske inte hör till vanligheterna att normalt ätande pendlar mer än 1-2kg under dagen?

Hur ska man då göra?

Först och främst anser jag att vågen endast är ETT av alla verktyg som bör spegla hur ens eventuella viktutveckling fortskrider. Spegeln, kläder, måttband eller bara helt enkelt hur kroppen känns är enligt mig viktigare än en specifik kroppsvikt!

Men det är ju däremot väldigt enkelt att ställa sig på vågen och då få en siffra på det hela, vilket är en av anlednignarna till varför jag faktiskt väger mig varje dag om jag nu har tillgång till min våg.


Hur går jag då tillväga?

  • Väger mig alltid naken direkt efter det eventuella toabesöket på morgonen.
  • Summerar veckans vikt och slår ut ett snitt sätt över 7 dagar.

Resultatet av att göra på detta vis är att man bort toppar och dalar som mest troligt kommer förekomma om man tex har en dag i veckan man väger sig!

Vilket då i sin tur betyder att man kan se tydliga trender om tex veckosnittet ökat med 0,2kg så har man mest troligt ökat lite i vikt och fortsätter det ett par veckor bör resultatet bli en fysisk viktökning och man kan då dra slutsatsen att man överätit under en längre period!

Kommentar:
Så stirra er ej blind på en specifik siffra och ha tålamod/is i magen, man blir varken smal eller fet över en natt utan det kräver längre tid än så...


För ni som tror ni gått upp en märkbar fettvikt (!) över en natt måste äta likt Furoius Pete på hans värsta ätardagar! (om ens det räcker)

Resultatet lär bli att ni inte kommer kunna få ner någon större mängd mat dagen/dagarna efter och i slutändan planar vikten ut som om "inget" hänt.

Så vet ni med er att ni ätit "normalt" (kanske lite extra godis) rör det sig alltså om daglig varians pga vätska/bukfylla/tarminnehåll!

Även dessa ämnen kanske är läsvärda om ni fann denna artikel intressant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar