onsdag 9 januari 2013

Smaktest: Ben & Jerrys #3

Dom två senaste "smaktesterna" i glassdjungeln har skett på för mig helt okända smaker hos denna glasstillverkare, men denna gång var det back to basic!

Denna glass var nog 1-2 år sen jag åt senaste och ville se ifall jag upplevde den lika god som jag kunde minnas den...


"Vaniljglass generöst blandad med oemotståndlig chocolate chip-kakdeg"

Ben & Jerry: Cookie Dough

Jag tror rentav detta var den första smaken jag provade från Ben & Jerry's och det jag minns var att den var helt underbart god...

Antingen så har mina smaklökar ändrats helt eller så har deras nya smaker helt enkelt höjt ribban, för mina två senaste core-glassar slår denna på fingrarna vilken dag som helst i veckan! Okej, kakdegsbitarna är farligt goda, men...

Ungefär som jag skrev om Karamel Sutran, att den skulle bli en fempoängare med kakbitar i så skulle Cookie Dough blir betydligt mycket bättre om det fanns något mer i, men det har dom ju som tur varianter på! (jag slängde faktiskt på ett par skedar av min systers hemmagjorda chokladsås på slutet, vilket blev grymt gott!)

Smakbetyg: 2 av 5

Nu låter kanske betyget lågt, men denna är långt ifrån äcklig utan känns bara som att jag hellre lägger denna penning på annat för dessa glassar är ju inte direkt billiga!

Denna glass skulle jag rekommendera er som vill ha ha en tydlig och god smak av vanilj och inte så mycket mer än så!

Har redan bestämt vilken nästa Ben & Jerrys-smak blir för min del, så får se när jag väljer att testa denna...

8 kommentarer:

  1. Helt ärligt är nog det där den sämsta av alla B&J-smaker. Inte god alls. Tycker det här med cookie dough är grymt överskattat :P

    SvaraRadera
  2. Här är jag helt med på dina noter, alltså att just denna smak är ganska anonym... då kan man lika gärna köpa 2L vaniljglass för mindre än halva priset för 0,5L B&J.

    Däremot gillar jag kakdegsbitar i glass, men då har dom som sagt andra mer smakrika glasser med just detta som tur är ;)

    Nåja, läropengar eller hur var det nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själva vaniljglassbiten är i min smak det bästa. Krämig och med riktig vaniljsmak, det betalar jag gärna lite dyrare för.
      Det är kakdegen som förstår hela upplevelsen. Är inte särskilt trevligt att få en geggklump i munnen mitt i allt... jag skulle hellre vilja ha färdigbakad kaka, något krispigt.

      Hur dumt det än låter är jag dock sugen på att göra min egen (nyttiga)cookie dough ice cream nu när jag fått glassmaskin och allt :P

      Radera
    2. Okej, antar du inte är jättefan av kakdeg i allmänhet eller är det bara i glass det skär sig så att säga?

      Haha, ser fram emot detta försök för själv funderat på att köpa en glassmaskin men rädd att jag inte kommer kunna låta bli den och äta glass varje dag mer eller mindre :P

      Radera
    3. Nä, jag är nog inte det. Pepparkaksdeg kan väl vara OK att smaka någon bit av men går ju inte att jämföra med de färidgbakade kakorna.
      Det här med bulldeg ska vi inte ens tala om. Hur kan man tycka att det är gott?

      Än så länge ligger det på klurarstadiet så förvänta dig ingen allt för snart ;)
      Äger man en glassmaskin finns det en viss risk att man utvecklar ett beroende, det kan jag intyga. Dock kan man ju vara fiffig och inte förvara skålen i frysen jämt utan bara vid "planerade" orgier ;)

      Radera
    4. Okej, det förklarar varför du inte begriper dig på denna gudagåva ;)

      Näe men smaken är som baken och tur är väl det?

      Tror jag låter dig prova dig fram ett par månader innan jag känner mig mogen att äga en glassmaskin, för kan ju liksom inte ens hålla mig borta från glass nu och hur fan ska det då bli med glassmaskin hemma? Nej detta vill jag inte utsätta mig för :P

      Verkar ju dock bra om det är så att man måste kyla skålen för att kunna göra glass, låter som att det tar ett tag att få en glassats klar och då har väl suget antingen försvunnit eller så har man uppfyllt behovet med något annat :P

      Radera
  3. har du provat häägen dazs?? prova pralines and Cream och jag lovar du har en 5a :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt sett dessa burkar (på ica, tror jag) men aldrig köpt deras produkter så ska jag tror dig rätt har jag missat något, får skrivas upp på "att köpa listan"! ;)

      Tusen tack för tipset :)

      Radera