fredag 11 januari 2013

Kroppsmätning

Jag har turen att ha väldigt kunnig och hjälpsam personal som mer än gärna gör en kroppsmätning för en mycket skälig penning, idag var det dags att stämma av och se vad 2 månader bulkande har gjort med min kropp!

Kroppsmätning #5


inom () är värdena som mättes upp 2012-11-02 = 12 dagar innan jag avslutade deffen!

Tanitavåg
Kroppsvikt (kg): 86,0 (83,3)
BF%: 17,1 (15,8)
TBW (kroppsvatten %): 56,7 (57,8)

Viceralt fett: 4 (4)
0-12 = hälsosamt
13-59 = för högt, ändra livsstil/kost

Muskelvikt (kg inkl. vätska): 67,7 (66,6)
Skelett: 3,6 kg

BMR: 2094 kcal (2054)

Omron
BF%/Fettvikt (kg): 16/13,8 (15,4/12,8)

Resultat:
Vad betyder då alla siffror? Ja, nu är detta ingen exakt vetenskap så här kommer min analys/sammanfattning på det hela!

Ökat i fettvikt?
- Omron visar att jag ökat 0,6 i BF & 1kg fett
- Tanitavågen visar attt jag ökat i 1,3 i BF

Ökat i muskelvikt?
- Här visar siffran en ökning på exakt 1kg.

Vad betyder detta?
Mitt kcalöverskott (uppskattat) jag haft dessa två månader motsvarar ungefär en viktuppgång på 1,3 kg och på vågen har jag alltså ökat 2,7 kg vilket då får mig att tro att kreatin + ökat kolhydratintag står för ungefär 1,4 kg av min viktuppgång (helt klart rimligt).

Gör jag en riktigt djupdykning bland siffrorna så får jag fram att jag borde ökat ganska exakt 0,3kg i muskelmassa (alltså är 0,7 av dom 1kg mukelvikt vätska) men denna siffra kan lika gärna vara 0 eller 0,5 med tanke på att det är väldigt svårt att säga hur pass väl mina kaloriberäkningar stämmer och denna typ av kroppsmätning är ingen exakt vetenskap, men mer "opti" än så här orkar jag inte vara!

Så jag får väl anse att den pågående bulken går i det närmaste som planerat och jag kämpar vidare i samma takt och gör väl en ny mätning om cirka 2 månader eller när jag känner mig för bulkig och måste börja tänka på en deff!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar