onsdag 24 april 2013

Årlig besiktning?

I ärlighetens namn så är jag en sådan person som hellre går hemma och har ont snarare än att gå till läkaren för att kolla upp det, vilket kanske är väldigt dumt för jag blir ju åtminstone inte yngre!?


Hur som helst så var det idag dags för det strålsäkerhetsmyndigheten så fint kallar för en radiologisk undersökning.


"En radiologisk undersökning omfattar urinprov, blodprovstagning, mätning av blodtryck och samtal med sjuksköterska och läkare. Syftet med läkarundersökningen är att avgöra om den undersökte löper särskild risk för skada vid exponering för joniserande strålning eller på grund av andra medicinska hinder inte bedöms arbeta med joniserande strålning."

Vilket då innebär att jag måste besöka Previa och således prata med en doktor, annars får jag inte fortsätta arbetet på min arbetsplats.

Så när man ändå är där, varför inte uttnyttja chansen till fullo?

Sagt och gjort så frågade jag först och främst om det fanns någon fara med den låga vilopuls jag besitter. Jag har alltså normalt en vilopuls under 40 bpm och har rätt så svårt att stressa upp den över 170.

Lider dock uppebarligen inte av några problem med hjärtat för då hade jag ju kollapsat sen länge!?


Läkaren tyckte jag skulle göra ett EKG bara för att få svart på vitt hur mitt hjärta mådde.


Så ett vilo-ekg senare och med betyget "du har ett friskt hjärta och är lika vältränad som Gunde Svan när han var i toppform" (pga att jag bla hade en vilopuls på 34) kunde jag gå där ifrån nöjd med ett leende på läpparna?



Nej, när jag ändå var och skrapade på ytan kunde jag väl lika gärna göra en djupdykning? Valde att lämna 4 extra tuber med blod och kommer inom kort bland annat få höra hurvida jag supit sönder min lever och mina njurar eller ej, för fick med alla dom markörerna i provtagningen på mina extra blodprov!

Jag nöjde mig inte ens där, utan när doktorn tog upp ett gammalt ämne så är en ny remiss i ämnet (nedan) fixad!

Edit: Detta är alltså "beslutet" på remissen från augusti 2011.

Har med andra ord varit ganska duktig och samlat lite "vuxenpoäng"!?

2 kommentarer:

  1. Så hur tänker herrn angående deff/bulk? Värt att "offra" och lägga sig på balans/bygga jääääättelångsamt under något år för att få huden bortskuren gratis?
    Jag kan annars ställa upp med kökskniven närsom vettu! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gjorde en liten edit mtp på din frågeställning, för detta är alltså "beslutet" från remissen 2011, för fick för mig du trodde detta var gårdagens dom?

      Anyways, skulle jag få erbjudandet att få huden bortskuren om jag kunde bevisa att jag kan vara viktstabil i 1-2 år så skulle jag utan tvekan göra precis det du föreslår.

      Samtidigt är jag inte alls säker på att jag vill göra en operation, eftersom det bland annat inte alls är en garanti till att jag får det resultat jag önskar.

      Så finns alltså en "djupare" problem!

      Skönt att veta att du mer än gärna drar ditt strå till stacken, ska ha det i åtanke! ;)

      Radera