måndag 22 april 2013

Veckoplanering

Redan i fredags så började jag spåna på hur vecka 17's mat skulle se ut och i lördags så lagade jag lite av mat!


Det ni ser ovan är alltså en laddning gratäng som jag tänkte äta vid två tillfällen denna vecka och utöver detta så ser måndag till torsdag ut så här!


Det är väl egentligen inte några direkt revolutionerande måltider som ska ätas, det råkade dock bli (helt oplanerat) två vegetariska dagar vilket är ett tydligt tecken på att min köttfria vecka satt sina spår (ur en positiv bemärkelse?).  

Har lämnat en liten lucka i kcalbudgeten på onsdagen för jag ska nämligen på Iron Man 3 premiären och har då utrymme att unna mig i storleksordningen 100g godis utan att budgeten sprängs helt! (men har inte nu bestämt exakt vad jag ska äta, för vet ej vad jag är sugen på)

Har även (sen en tid tillbaka) fått för mig att jag dagligen ska äta gott, så ett hjälpmedel på senaste har varit diverse kakor av alla dess slag och igår gjorde jag denna kaka som jag råkade provsmaka en bit av redan igår!


Jag har ju deffat ett par veckor nu och har väl egentligen planerat varje vecka på ungefär samma sätt senaste halvåret (eller rentav längre?) när det kommer till noggranhet men har släppt lite på att försöka träffa alla siffror exakt lika varje dag och mer se till helheten över veckan!


Däremot väljer jag att minimera chansen för stora avstamp på planenen genom att se till så att den mesta maten som ska ätas är redo i kylskåpet eller på annat sätt väntar på mig hemma!

Man brukar ju säga att planering är A & O, vilket nog stämmer förbannat bra med hur jag upplever det för livet blir helt klart enklare (för mig) genom att veta vad jag ska äta i förväg och att det stämmer överens med min "plan"!

Hur gör/tänker ni när det kommer till (planering av) kosten?

5 kommentarer:

  1. Oh, jag planerar sällan mer än proteinintaget, men så går jag på någon sorts ständig bulk också... Jag vet inte, jag vill bara leva lite som jag vill, inom rimliga gränser förstås, men kunna äta dåliga saker samtidigt som jag älskar hälsosam mat och så. Däremot brukar jag försöka planera in lite om jag vet att jag kommer sätta i mig en bytta BJs på kvällen, så att jag äter lite lågkalori den dagen och ev även dagen efter, bara för att. Men helt utan tvång.
    Sv: Haha, 3 kg skumgodis ^_^ Det skall bli mitt mål inför nästa påsk! Bra att du är lite insatt i ämnet och kunde ge en sådan där bra kommentar, tack! :)
    Ahaha, ja du, alla lika alla olika och smaken är som baken? Huvudsaken är ju att man är glad och nöjd med sig själv :D (och du anar inte hur många negativa reaktioner jag har fått på mina döda fjärilar, haha, folk över 50 tycker INTE om dem, men so what? Det är ju jag som skall leva med dem :) ) Vad skall bli ditt nästa motiv då?
    Men man löser inte ett lågt tryck som inte är farligt lågt, så det är inget att göra något åt. Jag har bara svimmat en gång och det berodde på smärta, haha. Som det är nu så kör jag ju oftast max fyra fem reps innan trycket börjar bråka och då är ju musklerna inte slut ännu. Men jag tror att jag skall göra som så att jag försöker så tungt jag kan ett tag och sedan har jag säkerligen blivit starkare också och kan kompensera med en periods längre vikt. Jag kan en hel del om CNS, kommer från en läkarfamilj och har varit intresserad av de delarna i många år, hihi. Har också en B12 brist som påverkar CNS i perioder, samt att fibron säkert gör sitt där också. Ahh, livet är underbart! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äter du bra och varierat så spelar det ju ingen roll om du en dag äter på pappret "skräp" om du tillgodoser ditt proteinbehov. Är lite så jag lever, men jag väljer istället att planera in skräpet så jag kan äta det mer kontrollerat.

      Det sistnämda är något jag som fd tjockis har som verktyg för att inte bli fet igen. Du som kör en "ständ bulk" har uppenbarligen en hälsosam relation till maten och då heller inte något större behov av att ha 100% kontroll...

      Så ät och njut! :)

      Tror jag svarat på det mesta, men motiv på nästa gadd blir en polare the "angel of deatch" och "the grim reaper" som pryder min högra överarm. Mer än så har jag inte att delge just nu ;) Temat på denna arm är alltså relaterat till mitt smeknamn jag har på nätet (ej quattrojimmy).

      Ang träningen så låter det klockt att periodisera dig, för som sagt tror inte konstant låggreps med många "tunga" set är bra i längden men inte kul att behöva bli svimfärdig pga "lätta" högreps!

      Låter som du har bra koll på det mesta gällande kroppen, så du får laborera inom ramarna för vad som är vettigt helt enkelt! :)

      Radera
    2. Cool cool, tack för svar! Och tatueringarna kommer säkert att bli ascoola, men vad är det för text du har på armen? Blev nyfiken nu igen, förstås, haha.
      Mmm... 3 kg påskskum, here I come! :D

      Radera
  2. Väldigt likt vårat kylskåp! Men vi har lite mer grönsaker där också ;)

    Tidigare har vi gjort matscheman inför den kommande veckan, men nu har vi tappat den vanan.. Kosten blir ofta mer enformig under deff, även om vi fortfarande försöker äta varierat. Men det blir lätt samma mat två dagar i rad. Inte mig emot eftersom det är god mat ;)

    Sv: Precis! Praktiskt att alltid ha något hemma. För mig handlar det mer om att inte orka laga mat varje dag (men har tur som har en sambo som älskar matlagning, så det brukar lösa sig), och inte att jag köper skräpmat.. Har aldrig varit mycket för skräpmat, men det händer väl kanske en gång per halvår att jag säger "Jag orkar inte fixa mat idag, kan vi beställa hem pizza?" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jasså! Önskade jag kunde äta färska grönsaker dagligen men jag orkar inte handla så ofta (bor ju själv så håller sig inte fräscht speciellt länge). Äter dock väldigt mycket grönsaker från frysdisken!

      Är ju inte nödvändigt att planera i förväg, om man nu dessutom är två i hushållet som strävar mot samma mål. Men däremot kan ju god planering råda bot på det där med att äta enformigt. Är väl främst därför jag gör som jag gör. Men sen håller jag med om att det går utmärkt att äta samma mat flera gånger samma vecka om den är god! :)

      Hehe, finns uppenbarligen fördelar med att vara två i hushållet hör jag och har man inget uppenbart stort sug efter skräpmat så antarj ag at ni dessutom om ni äter ute då kanske väljer en "vanlig" restaurang med bra mat istället för en sönderfriterade och flottig kebabtaillrik?

      Radera