torsdag 4 april 2013

Önskeinlägg: Supa och träna med så lite negativ påverkan som möjligt under deff?

Haha, ja detta var önskan signaturen Blink hade och med tanke på hur väl jag känner spritflaskan och han mig och vice versa kan jag inte göra annat än uppfylla hans önskan!


Jag vill börja med att säga att jag INTE rekommendera er att använda denna artikel som en ursäkt till att få dricka mer alkohol än vad er kropp tål.




Supa och träna med så lite negativ påverkan som möjligt under deff?


Det finns ett antal studier i detta ämnet och tro mig, jag har lustläst samtliga. För min vårdeff 2012 bestod av inget annat än supa på helgerna!

Problem 1: Varje gram alkohol innehåller ca 7 kcal, som enbart kan räknas som tomma kalorier. Har valt att bortse ifrån den termogena effekten av alokohol, för siffran är troligen egentligen under 6 kcal!

Problem 2: Dagen/dagarna efter är man inte 100%-ig pga att kroppen kämpar med att bryta ner alkolen i kroppen och träningen kan i många fall vara lika bra utesluta helt.

Problem 3: Fyllekäk, dagen-efter-cravings m.m.

Ja listan skulle kunna göras lång. 

Men summan av detta är att man lätt får i sig väldigt mycket mer kalorier än man borde, vilket då får anses största problemet under deff eftersom man inte vill lagra något fett utan helt enkelt göra det omvända!

Jag väljer alltså att endast fokusera på den biten (kcal in vs ut) och inte spekulera i hur mycket musklerna eventuellt bryts ned eller vad som i övrigt händer med kroppen för det är utanför mitt kunskapsområdet!


Hur dricker du optimalt under deff?


Ja, här finns det väl ett par varianter men dom flesta verkar överens om följande:
  • Dagen du dricker, ät minimalt med dietärt fett. Ett passande riktmärke skulle vara 0,3-0,5g per kilo kroppsvikt.
  • Fritt fram att äta "hur mycket" protein du vill, helst magra proteinkällor som tex oxfile, kvarg,  proteinpulver, kyckling, tonfisk osv. Ha alltså "punkt 1" i åtanke!
  • Försök hålla ner intaget av kolhydrater från den mat du äter och den vätska du dricker. Äter du normalt väldigt mycket kolhydrater så är siffran max 1,5g per kilo kroppsvikt ett bra riktmärke, men lägre är alltså kanske rentav bättre.
  • "Optimal" alkohol att dricka är ren sprit som Vodka, Tequila, Gin, Rom & Whiskey som i det närmaste är helt kolhydratlösa. Men försök att undvika åtminstone de sötaste vinerna, cider, öl & alkoläsk. Torra vita viner är kolhydratsnåla och sen finns det ju lightöl som åtminstone sparar en hel del kolhydrater mot vanlig öl.

Men tanken med att ni ska dricka är ju att kunna få njuta? Så använd ert sunda förnuft här!

Tex. ska ni grogga, använd lightläsk! Ska ni dricka vin ta då inte det sötaste vinet och dricker ni normalt starköl, ta lightvarianten eller varva med något av dom ovan nämda alternativen!

"Alkohols effekt på fettinlagringen är väldigt lik den som kolhydrater har: genom att undertrycka fettoxidationen låter den dietärt fett lagras enkelt. Men medan konvertering från kolhydrater till fett är möjlig då glykogenlagren är fulla, verkar nybildning av kroppsfett från alkohol betydligt mer osannolikt." Citat hämtat från denna artikel.

Om ni dricker på detta sättet så finns det absolut plats för att njuta av alkohol vid enstaka tillfällen, speciellt om ni kan dricka måttligt! Det som akut påverkar hur bra/dåligt det är för deffen är alltså hur många kalorier extra du får i dig mot om du inte hade druckit, exakt hur stor den skadan blir är alltså upp till dig att bestämma!

Men som jag skrev längst upp, ha nu inte denna text som en ursäkt att supa dig redlös 1-2 ggr per vecka som jag personligen gjort periodvis. Träningen blir bättre om du undviker/minimerar intaget, för att inte tala om alla övriga fysiska och psykiska fördelar med att INTE dricka alkohol!


Vill ni få mer fakta i ämnet med (vettiga) källor och referenser så läser ni enklast dessa två artiklarna:


2 kommentarer:

  1. Mycket intressant min vän!

    Tackar! Kan även konstatera att jag varit rätt ute.

    Mvh Blink

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite så att kul att du uppskattade mina skriverier även om det knappast är något exakt vetenskap!

      Gissade att det inte skulle bli några "breaking news" för dig, men då kan du fortsätta som innan och ev. tänka efter lite mer innan :)

      Radera