tisdag 23 april 2013

Tzatziki

Nu finns det fler "tillagningsätt" på denna än det finns alternativa stavningar och uttal på dess namn, så varför inte bjuda på ännu en ny variant?

Har provat ett antal varianter genom åren och förra helgen så tog jag min olivoljs-oskuld i mitt egna kök och tänkte då att jag skulle prova att ha detta i min tzatziki.


Ingredienser:
200g Matlagningsyoghurt 8%
200g Gurka (1/2 normalstor)
10g Olivolja (2 tsk)
1/2 msk salt
1 vitlöksklyfta
2tsk Oregano
1krm svartpeppar
1 nypa vitpeppar

Tillvägagångssätt:
Riv gurkan på den grövsta sidan av råkostjärnet.

Lägg i ett durkslag och strö över salt och "rör runt" lite snabbt.

Låt rinna av i 30 minuter och försök sedan krama ur så mycket vätska som bara är möjligt.

Häll upp yoghurten i en bunke, riv/pressa ner vitlöken, tillsätt gurkan, oregano, olivolja och rör om. Smaka av med peppar.

Låt gärna stå en stund i kylen innan servering!


Totalt:
322 kcal
8g protein
13,6g kolhydrater
26,2g fett

Gillar man mycket sås som tillbehör så räcker denna kanske inte till 4 portioner, men detta är vad jag räknar på nedan!

Per servering:
81 kcal
2g protein
3,4g kolhydrater
6,6g fett

Kommentar:
Har alltid gjort min tzatziki på grekisk yoghurt, så vet inte riktigt om detta är orsaken till att denna smakade annorlunda. Det var dock en förrändring till det positiva för den smakade väldigt mycket mer "tzatziki" än jag kan minnas och har kanske även olivoljan att tacka för detta?

Detta är inte på något sätt en nyttig variant, så finns så klart uppenbara möjligheter till att spara in kalorier om man nu tex deffar eller på annat sätt tänker på figuren eller vill äta sås med kött istället för det omvända!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar