söndag 7 april 2013

Utmaning: Köttfri vecka!

HELT frivilligt har jag utmanat mig själv att ha en "köttfri vecka", som i dagsläget kommer sträcka sig till att jag åtminstone tänkte äta vegetariskt hemma när jag själv kan bestämma vad jag ska äta... 

Nu är jag inte helt hemma med vad som exakt klassas som vegetariskt och inte, men jag kommer ha ägg i maten, så det är inte veganskt (?) åtminstone? *noll koll*


Nåja, planera kosten blev lite annorlunda mot normalt men jag började redan igår och lyckades få till en ganska bra måndag till torsdag rent ur kcal- och makrosynvinkel, hur det sedan smakar återstår att se!


Sen är fredagen till söndagen oplanerade som synes och jag kommer äta det som passar, så risken är att det kommer ligga kött på bordet men ska åtminstone första välja bort det om det är möjligt!

Målet med denna utmaning är alltså främst att se om det är möjligt att äta maträtter utan kött och finna det både gott och kanske rentav mer mättande? Jag kanske tom mår bättre av inte äta kött? Ja, frågorna är många och svaren får man endast genom att testa!

Som bonus tvingas jag utvecklas i köket och det är något jag känner att jag aldrig kan för mycket av. Alltså utmanar jag även mina kock-skills!


Som ni ser på "veckoplanering" har jag valt att censurera mina maträtter och tanken med det är ganska enkel, jag älskar att retas/jävlas! Kan dock säga som så att det blir 2 maträtter som är inspirerade från 2 recept jag läst och 3 maträtter som är helt tagna från mitt egna huvud så vi får väl se om något av dessa är värt att upkalla ett recept på!

Igår när jag var en sväng på ICA insåg jag allvaret, för jag stannade som vanligt vid köttdisken på rea-varorna och höll både i en fläskkarré och en fläskytterfile men när jag skulle lägga dom i korgen kom jag på att jag inte behöver dom på ett tag. 


För har ca 1,4 kg fransyska som legat i kylen ett tag och väntat på mig och datumet börjar bli kort, så detta ska bli nästa slaktoffer i mitt kök kommande helg!

Hoppas det bjuds på något innehållandes kött ikväll på dagens söndagsmiddag, för jag kommer alltså dra igång denna utmaning IMORGON!

4 kommentarer:

  1. Åh vad kul att du kör en sådan utmaning! Är själv vegetarian och kan ge dig en del tips om du vill? Kör några så här spontant i vilket fall som helst: Hälsans kök har massa bra produkter, deras burgare är gudomliga, likaså deras falafel. Flera olika märken har sojabitar som heter typ 'like chicken' som är guld värt att ha ungefär som kyckling. Quornfiléer mättar bra och är sjukt magra, massa protein. Heja!
    Sv: Men åh, du har rätt! Man kommer nog aldrig att bli nöjd och det är en stoooor nackdel! :( Men, jag tycker att de positiva sidorna överväger de dåliga så det är bara till att fortsätta kämpa mot målet jag aldrig kommer att nå! ;) Hahaha. Happy-sunday liksom ;) Hoppas att du haft en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, kul att det uppskattas! ;)

      Nu har jag ju redan spikat dom flesta måltider men tål att tänkas på vad jag ska hitta på till helgen för att fullfölja en hel vecka av köttfrihet. Så ska kolla runt lite och se om det finns något som ser intressant ut.

      Så tusen tack för tipset!

      Tar och svarar på allt här....

      Ja men precis, finns även två sidor av detta myntet! Bara höjja ribba vartefter resan går och kan man bara ha åtminstone en fot på jorden så är det ju egentligen ett bra "äktenskap" (eller vad man nu ska kalla det) med träningsdjävluelen!

      Tusen tack, har varit en riktig trevlig helg med mycket välbehövlig laddning av batterierna kombinerat med god mat och trevligt sällskap :)

      Hoppas du haft en bra helg, imorrn är det nya tag och nya möjligheter!

      Radera
  2. Vilken kul utmaning! Vi äter linsfärs ibland och ibland gör vi falafel med rödbetor och fetaost. Supergott! Annars blir det dessvärre sällan vegetariska måltider :P

    Sv: Det svåra med nyttig mat är ju att man får äta rätt mycket för att komma upp i rätt kaloriantal. Jag eftersträvar att ligga strax under 2000 kcal om dagen under deff, men vissa dagar nu från början har det blivit lite mindre eftersom jag inte vant mig än. Men jag lägger ju till exempel till ost till omeletterna för att öka kalori- och fettmängden, osv :)

    Haha, jag skulle aldrig klara av att bara äta kvarg, kyckling och broccoli. Tycker att det är viktigt att maten är god även när man deffar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jasså då är ni köttfria oftare än mig för jag kan räkna dessa dagar på en hand senaste 10 åren konstigt nog...

      För är ju egentligen inget fel på den vegatariska maten... eller ja, det så tror jag är fallet men lär snart bli varse så får väl se vad jag säger när denna vekca är över ;)

      Låter som du har bra koll på kostbiten och vissa dagar äter man mer än man planerat och andra mindre, det viktiga är ju vad slutsumman för veckan, månaden eller rentav halvåret är om man nu är intresserad av siffran på vågen.

      Låter som också insett att man kan få njuta av god mat varje dag vare sig man vill gå ned eller upp i vikt, så keep it up! :)

      Radera