måndag 29 april 2013

Deff 2013 - Vecka #6 - DONE!


Siffror

2013-03-18: Deffstart! (högsta uppmätta medianvikt under mars innan bulkavslut 88,1 kg)
v. 12: Snittvikt: 86,80 kg (-0,47Kcal-in-vecka: 19278 (-3032Kcal-in-dag: 2754 (-433)
v. 13: Snittvikt: 87,63 kg (+0,83Kcal-in-vecka: 24500 (+1890Kcal-in-dag: 3500 (+270)
v. 14: Snittvikt: 88,56 kg (+0,93Kcal-in-vecka: 18480 (-4410Kcal-in-dag: 2640 (-630)
v. 15: Snittvikt: 87,94 kg (-0,62Kcal-in-vecka: 18410 (-3400Kcal-in-dag: 2630 (-486)
v. 16: Snittvikt: 86,51 kg (-1,43Kcal-in-vecka: 17540 (-4913Kcal-in-dag: 2506 (-702)
v. 17: Snittvikt: 86,20 kg (-0,31Kcal-in-vecka: 17470 (-3976Kcal-in-dag: 2497 (-568)

Total viktnedgång enligt snittvikt: -1,07 kg
Total viktnedgång enligt beräknad kcaldiff: -2,37 kg

Förklaring av siffrorna:

1kg på vågen "kostar" omkring 7000-7700 kcal att förbränna.
- beräknat på ca 80% fett per kilo minus på vågen.
Snittvikt = Summering av veckans morgonvikter delat med antalet dagar.
- Inom () är föregående vecka minus veckans värde.
Kcal-in-vecka = Summering av veckans intagna kalorier.
- Inom () är teoretiskt kcaldiff sett över veckan (kcal in vs ut)
Kcal-in-dag = Kcal-in-vecka delat med 7 dagar.
- Inom () är kcal-in-vecka delat med 7 dagar. (kcal in vs ut)

Kcaldiffen har jag räknat ut genom denna "ekvation" minus mitt kcalintag:
2050* kcal x 1,3 (aktivietsfaktorn) x 7 (dagar) + veckans träning = Min totala förbränning (TDDE)
*Denna siffra är en "höftad" siffra från Harris- & Bennedict ekvationen samt mina kroppsmätningar jag gjort på gymmet. Ändra från 2100 till 2050 kcal från och med 22/4 -13!

Skillnaden mot förra deffen är att äger en garmin-klocka med pulsband. Så jag kommer väga denna siffra mot dumbbell.se's som jag endast använde under förra deffen och sedan se vilken som verkar mest vettig.

Exempel: Uträkning för vecka 12.
Veckans förbränning via träning blev cirka 3200 kcal (garmin: 3156 & dumbbell: 3213) vilket ger min totala förbränning till 23310 kcal med "ekvationen" ovan. Enligt kostregistreringarna har jag ätit 19600 kcal, vilket ger ett kcaldiff på -2710 kcal (23310-19600).

Kommentar:

Faktiskt lite intressant att jag ALLTID väger minst på veckans sista veckodag, för alltid trott att det har med högintensivt cardiopass på lördagar som mer eller mindre varit standard...

Men denna lördag körde jag bara ett kort 5km pass och tror inte detta borde påverkar vätskenivån.

Hur som helst är detta ettt tydligt kvitto på att jag faktiskt tappar i vikt för senaste söndagsvikterna har varit följande: (överst är alltså äldst)

86,3 kg
85,8 kg
85,1 kg
84,6 kg

Konstigt nog så är diffen mellan dessa nästan exakt överstämmande med det förväntade värde på mitt teoretiska kcalunderskott, så kanske är något på spåret?

Kollar man sen senaste 4 veckor (efter påsk) som varit sjukligt välskötta så är snittet på viktdiffen sett över en vecka på -0,36 kg/vecka och teoreitisk borde jag tappa 0,55 kg/vecka så jag skulle säga att jag i dagsläget är riktigt jävla nära gällande gissningar på mitt energibehov.

Det som kvarstår är alltså tid för viktminskning, så tids nog är jag i hamn!


Rent visuellt börjar det verkligen hända grejjer, det som drar ner helhetsintrycket är bieffekten av att ha tappat mer än 60cm runt mag- och typ 20cm runt bröstmåttet senaste 4 åren. Resultatet är att min hud "hänger och slänger" runt dessa områdena och jag kommer aldrig kunna få den där "shredded to the bone"-looken även om jag tar mig ner under 10% i BF!

Flexar jag magmusklerna är det nästan bud på att 4-packet är framme, så kan jag bli av med sista svätten av "the stubborn fat"-kilona runt magen så åker nog 6-packet fram med lite hjälp av silvertejp, vilja, våld och kanske lite vaselin!?

Skulle jag få gissa rör det sig om 2-3kg fett som måste bort, sen är denna deff ett kapitel i hostorieboken!

4 kommentarer:

  1. Fantastiskt! Du är så jäkla grym :D Men det vet du väl redan? Och som du skriver, vaselin och silvertejp... Det kan man komma långt med om man har behov av det! Haha.
    Sv: Haha, du kan vara FU! :P Eller nåt. Haha. Men tack, jag skall verkligen göra allt jag kan för att krya på mig! (och nöta sofflock och titta på film och äta pizza, moahaha)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe tackar så mycket :) Men jag visst väl som sagt delvis redan att jag är ett praktexempel på hur awesomness ser ut i människoform ;) *haha*

      Silvertejp går ju att laga allt trasig med, så borde bli perfekt kombo med viljan, våldet & vaselinet som brukar lösa de övriga problemen!

      Låter som du har en bra plan på att minimera lidandet under sjukdomen så hoppas du gjorde slag i saken och även njöt lite av pizzan åt mig din lille rackare!

      Radera
  2. Otroligt vilken skillnad och resa du gjort/gör!
    Riktigt starkt jobbat Jimmy!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, tusen tack och kul att höra! :)

      För nu är jag fullt medveten att jag antagligen inte ser samma skillnad som ni åskådare, men att det hänt grejjer även sett över en kort tid är ganska tydligt om man nu bortser från siffran på vågen :P

      Radera