tisdag 30 april 2013

Dagens träning

Idag har jag utfört något jag absolut inte skulle rekommendera någon att utföra, utan att tänka efter före!

Jag har nämligen extremt bra koll på vad min kropp pallar och jag har dessutom en ganska sjukt avancerad uträkning (som ev. verkar stämma) när det kommer till att beräkna hur mycket glykogen (aka energi) jag har i kroppen vilket då bestämmer hur mycket jag kan förbränna innan jag går i väggen...

För detta skedde nämligen 20 timmar in i fastan!



Löpning

Distans: 15 km
Tid: 77 min 28 sek
Tempo: 5:10 min/km
Intensitet: Hög
Förbränning: 1217 kcal
Snittpuls: 147

Kommentar:
Komiskt nog så var jag faktiskt inte nämnvärt trött utan valde att runda av pga att jag var genomblöt efter 2 regn- & 1 hagelskur samt vetskapen om att mina ben kommer hata mig om jag springer längre!

Fuck lagom?

5 kommentarer:

  1. Är det kanske en Garmin forerunner 210? ska själv dra igång med löpning och har en sån på väg hem med posten nu, hur tycker du att den fungerar?

    Min kondition är bedrövlig och en av orsakerna till att jag beställde den modellen var att det finns funktioner för intervaller, kommer bli mycket av det för att få upp konditionen framöver.. trevligt med en pipande klocka som säger till när det är dags att börja springa igen då! :P

    Som vanligt blev det mest en massa tjat när jag skriver något.. kortare version: Är du nöjd med klockan?(om det nu är den modellen) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en 210 jag använder och har väl egentligen inte något att klaga på mer än att jag hade önskat att jag kunde sett mitt tempo både momentant och vad snittet på hela rundan är live så att säga.

      Hade tänkt köpa storebror till denna (910XT), men valde 210 pga den är så pass mycket snyggare/smidigare och extra finesserna är kanske heller inte värd dubbla prislappen...

      Så tror du kommer gilla 210, för det ger ju lite extra motivation att faktiskt ta sig ut när man får se dom fina kurvorna när man loggar in på sitt garminkonto ;)

      Radera
  2. Hmm, enligt http://www.dcrainmaker.com/2010/12/garmin-forerunner-210-in-depth-review.html så ska den klockan ha funktionen "instant pace", om jag förstod det rätt så visar den momentant tempo? över listan med funktioner så finns ju även:

    - Pace/Speed: Lap Average
    - Pace/Speed: Overall Overage

    Men om allt faktiskt kan visas på klockan eller om det bara kan ses på datorn senare vet jag dock inte, kommer fiffla med den före jag drar ut ikväll! :P

    Ja det var lite därför jag valde den med, den har det mesta som behövs, att den även kan användas i vardagen och inte är av modell större som de flesta verkar vara.

    Precis, köpte denna för drygt 1050kr, inget annat i den prisklassen har samma funktionalitet.

    Har ett antal kompisar som är ute och joggar regelbundet(10km+) och alla loggar på runkeeper så man måste ju nästan hänga på då! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer bra...

      Alltså det du kan se på klockan är:
      - Aktuellt tempo/hastighet
      - Varv tempo/hastighet
      - Medel tempo/hastighet

      Allt detta trackas live så länge du har satellitmottagning (funkar alltså inte inomhus).

      Men du kan endast se EN av dessa under en och samma träningspass på klockan(man ställer in i det i klockan). Jag hade alltså gärna sett punkt 1 & 2 samtidigt!

      Det är dock inget jättestort problem, för kör på aktuellt tempo och brukar i huvudet räkna lite snabbt om jag ser ut att öka eller sänka medeltempot när jag springer lite längre.

      Sen när man för över passet till det dom kallar "garminconnect" så kan man ju se galet mycket saker som man inte ser i klockan :)

      Radera
  3. Aah okej, då hänger jag med! ja det hade ju varit bra om man hade kunnat sett åtminstone två av alternativen samtidigt.

    Jag lyssnar alltid på musik via mobilen och kommer förmodligen ha igång runkeeper som nämner "average speed & pace" lite då och då så då kan jag helt enkelt köra på aktuell hastighet på klockan, kanske överdrivet för lite joggande men.. jag gillar att ha kontroll över saker! :P

    SvaraRadera