tisdag 30 april 2013

Har vi fått en ny bagare i stan?

Att jag gillar att stå i köket är väl knappast någon nyhet för er som titta in här innan, men för er nya läsare så kan jag väl utan att överdriva påstå att jag i lördags verkligen gick all-in i köket!


På schemat stod det alltså bakning av dubbel sats Spotted Pig, vilket är ett bröd jag gjorde för första gången för ett par månader sen och kan ärligt talat säga att jag inte smakat något så gott sen dess!


Nu är det dock väldigt omständigt att göra, men har man ett par timmar till övers så rekommenderar jag er varmt att faktiskt göra åtminstone eget bröd. För just detta bröd kan rent spontant känna som lite overkill, men jag kan aldrig göra något lagom och just hamburgare är något jag älskar!



När spotted pig-degen låg på jäsning så passade jag på att göra ett nytt försök på vad jag skulle kalla misslyckade pitabröd, som skedde för ett par veckor sen!




Det uppebara felet jag gjorde gång nummer ett var att jag använde mig av vanligt vetemjöl, vilket resulterade i ett platt och solid brödbit snarare än ett pitabröd.

Jag valde dessutom att dra ner på antalet pitabröd och istället göra dom både större och tunnare vilket ser ut att ha resulterat i ett åtminstone estetiskt mer pitabröslik skapelse? Hur detta smakar vet jag inte än, så återkommer eventuellt med recept om detta blev så bra som jag tror det blev!


Lite synd att jag inte tog en bild på när jag skjälpte ur hamburgebrödsdegen ur bunken, för ingen skulle tro att det skulle kunna bli ett bröd av den degen för den är så sjukligt kladdig att det nästan är larvigt.

Men efter att ha delat upp den i lagom stora bitar och sedan rundrivning tills dom är släta och fina så var det dags för jäsningssteg nummer två, där jag faktiskt fegade ur och bytte olivoljan mot vanlig "smakfri" rapsolja när det kom till pensligen som sker i 3 steg!


Det är sen det roliga börjar, för dom gräddas penslade med uppvispade ägg och bilden ovan är hur dom ser ut efter pensling 1 och cirka halva tiden i ugnen!


Färdiga ser dom nästan ut som saffransbullar eller ostfrallor? Är hur som helst inte ens ett uns av saffran eller ost i dessa utan färgen kommer från den ganska stora mängden ägg som dessa rackare består av!

Nu finns det inte en chans i hela världen att jag hinner äta upp allt detta utan att det hinner bli gammal/dåligt så har numera en välfylld frys och kommer inte behöva äta köpesbröd till mina hamburgare på grund av slöhet en tid framöver!



Ibland frågar jag mig själv om det är värt besväret, men när man får sätta tänderna i dessa inser man direkt att det inte ens är att fundera på.

Lägg till att jag även gör detta för att jag tycker det är kul och vill utvecklas i köket och jag har snart skapat mig min alldeles egna bakverkstad med mig som bagare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar