tisdag 16 april 2013

Summering av den köttfria veckan!

Om ni missat det så valde jag helt på egen hand att utesluta kött, fisk & fågel på menyn förra veckan. Läs mer om det här!

Hade väl en del teorier om vad jag skulle få ut av detta gällande utmaningar i köket och gällande effekt på kroppen, men här kommer ett försök till en summering av den gågna veckan!

Jakten efter fullvärdigt protein

Första utmaning var ju helt klart vad ska jag ersätta mina 250-350g kött jag äter dagligen med för att uppnå mitt proteinbehov?


Detta var förvånansvärt enkelt att lösa och övriga makronutrienter (fett & kolhydrater) åts ungefär som vanligt om man bortser från att jag åt lite mer ägg & ost än "normalt".


Hur jag löste detta var att faktiskt genom prova ett antal nya maträtter i köket, då middagarna under veckan tex var följande:
  • Vegetarisk Deep dish pizza med sallad.
  • Pastagratäng med kidneybönor och gröna ärter.
  • Morotsbiffar med kebabsåskvarg och sallad.
  • Vegetarisk tacos med kidneybönor, hemmagjord coleslaw m.m.
  • Ugnsmackor med champinjonstuvning.
  • Hemmagjord pizza med fajitaskryddad soyafärs
  • Grillad vegetarisk burgare med mangochutneykeso m.m.

Nu var det knappast första gången jag åt ungsmackor eller lördagens pizza, men att få ihop minst 200g protein på samtliga dagar gick inte ut på att jag skulle äta kvarg och keso.


Tex så bestod deep dish pizzan av 100g protein utan att ha en proteinkälla som topping = detta var en av sakerna jag ville uppnå med denna vecka!



Det åts även ett antal olika grötvarianter, en mannagrynspudding, en morots(protein)ugnspannkaka, 2 ostkakor och lite annat smått och gott! Detta är väl sånt som är "normal" mat i mitt kök så inget direkt nytänkande.

Hur smakade maten?

Rent spontant är jag överraskad hur pass bra alla måltider jag åt smakade. Största överraskningen var faktiskt den sk deep dish pizzan som kommer göras om upprepade gånger som jag känner nu! Men morotsbiffar var det som fick mig att hajja till rejält, vem kunde tro att något sånt galet påhitt kunde vara ätbart?


I övrigt så smakade det mesta bra och den vegetariska tacosen är troligen något jag kommer prova igen och pastagratäng med mindre kött och mer bönor lär säkert tillagas framöver!


Fick alltså precis som jag hade hoppats ut något av utmaningarna i köket och har nu lärt mig en hel del nya knep i köket!

Blir man mätt på kaninmat?

Kan inte kalla det bättre, för detta var vad jag trodde min meny främst skulle bestå av. Men ack så fel jag hade och jag var troligen mer mätt än normalt och detta kan nog även ha med att jag åt mer "rent" och inte en massa tomma kalorier som jag är van vid när det kommer till tillbehör till köttet!


Blir ju även en del fibrer som slinker med och det påstås ju mätta bättre, så mättnaden var alltså helt okej trots att jag deffade!

Effekter på kroppen, välmående m.m.

En vecka är väl kanske lite kort mätperiod för att kunna dra några säkra slutsatser men jag har varit piggare, alertar under dagarna och har uppenbart haft mer energi på gymmet.

Sen har jag sovit betydligt djupare och vaknat mer utvilad på samma mängd timmar (som normalt är 5-6h/natt). Om detta har med frånvaron av kött eller ej vet jag inte, för började nämligen äta några tillskott strax innan som (eventuellt) kan vara en faktor här!


Nu var jag tämligen säker på att jag skulle må bättre av att äta vegetariskt, så alltså bekräftade jag väl helt enkelt min misstanke.

Magen har varit lite upp och ner och tror främst detta är på grund av ett ganska varirerande fiberintag, snarare än frånvaron av kött. Men jag har inte direkt lidit av detta, så endast en liten "värt att notera".


Slutsats:

Jag kommer äta vegetariskt oftare än vad jag gjort innan denna vecka, nu när jag såg hur enkelt det var att få det att fungera med min kosthållning/livsstil.

Men i dagsläget är jag HELT ointresserad att bli vegetarian på heltid , vilket heller inte var anledning till denna utmaning.

Detta trots att jag nu dragit slutsatsen att jag mår bättre utan kött, men det är grundat till att jag helt enkelt anser att njuta av maten jag äter är en livskvalité jag i dagsläget väljer att prioritera framför en (eventuell) dålig skött köttproduktion för att jag ska få mitt kött på tallriken! *duckar för vegatriska maffian*


Värt att notera är att det helt klart INTE underlättar att försöka äta vegetariskt när man umgås med enbart köttätare för fredag till söndag bjöd på en hel del utmaning! Men nu var jag fast besluten att lyckas genomföra en hel vecka så fick lösa det med tex shopping till söndagsmiddagen på ICA då dom skulle grilla högvis med biff!

Slutord

Spännande och intressant vecka som verkligen fått mig att öppna upp ögona i köket, så skulle säga att denna vecka var en succé på alla plan!

2 kommentarer:

  1. Trevlig sammanfattning! ...och nej, det är inte alltid lätt att vara vägätarindian, även om det finns massor att välja mellan. När man är på språng t ex, då blir det nästa jämt en ostfralla om man har glömt att ta med sig något... :-/
    Sv: Åh, då har du säkert omvandlat dina muskler till sådana som tar upp syre bättre! :P Eller så har du bara gått från otränad till vältränad! ;) Hihi, grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Var ju faktiskt lite det jag ville "känna på" så att säga, om det nu var så eller ej. Vilket då delvis stämde bra överens med vad jag hade trott, men på en vecka där jag åt 5 middagar hemma ställde ju inte så högra krav som för er som äter vegetariskt dagligen.

      Gäller verkligen att planera och ligga ett steg före om man är mån om sitt proteintag, men tur det finns ost & ägg för det känns lite som en räddare i nöden (om man nu tillåter sig äta detta).

      Hehe, hoppas det är en kombination av allt som skett för inbillar mig att allt slit på gymmet och i löpspåret borde sätta sina spår på hur kroppen mår ;)

      Radera