måndag 8 april 2013

Deff 2013 - Vecka #3 - DONE!

En något bättre vecka än förra, om man ser till kosthållningen...


Siffror

2013-03-18: Deffstart!
v. 12: Snittvikt: 86,80 kg (-0,47Kcal-in-vecka: 19278 (-3032Kcal-in-dag: 2754 (-433)
v. 13: Snittvikt: 87,63 kg (+0,83Kcal-in-vecka: 24500 (+1890Kcal-in-dag: 3500 (+270)
v. 14: Snittvikt: 88,56 kg (+0,93Kcal-in-vecka: 18480 (-4410Kcal-in-dag: 2640 (-630)

Total viktnedgång enligt snittvikt: +1,29 kg
Total viktnedgång enligt beräknad kcaldiff: -0,75 kg

Förklaring av siffrorna:

1kg på vågen "kostar" omkring 7000-7700 kcal att förbränna.
- beräknat på ca 80% fett per kilo minus på vågen.
Snittvikt = Summering av veckans morgonvikter delat med antalet dagar.
- Inom () är föregående vecka minus veckans värde.
Kcal-in-vecka = Summering av veckans intagna kalorier.
- Inom () är teoretiskt kcaldiff sett över veckan (kcal in vs ut)
Kcal-in-dag = Kcal-in-vecka delat med 7 dagar.
- Inom () är kcal-in-vecka delat med 7 dagar. (kcal in vs ut)

Kcaldiffen har jag räknat ut genom denna "ekvation" minus mitt kcalintag:
2100* kcal x 1,3 (aktivietsfaktorn) x 7 (dagar) + veckans träning = Min totala förbränning (TDDE)
*Denna siffra är en "höftad" siffra från Harris- & Bennedict ekvationen samt mina kroppsmätningar jag gjort på gymmet

Skillnaden mot förra deffen är att äger en garmin-klocka med pulsband. Så jag kommer väga denna siffra mot dumbbell.se's som jag endast använde under förra deffen och sedan se vilken som verkar mest vettig.

Exempel: Uträkning för vecka 12.
Veckans förbränning via träning blev cirka 3200 kcal (garmin: 3156 & dumbbell: 3213) vilket ger min totala förbränning till 23310 kcal med "ekvationen" ovan. Enligt kostregistreringarna har jag ätit 19600 kcal, vilket ger ett kcaldiff på -2710 kcal (23310-19600).

Kommentar:

Att min kropp blir helt knäpp av alkohol i 4-5 dagar efteråt var ingen nyhet, men påskens 2-dagars verkar ha fått min kropp HELT ur balans.

För kollar ni viktkurvan har jag alltså ökat i vikt samtidigt som jag med god marginal legat på underskott. Felkällan här är alltså att jag bundit vätska och ev. kanske släpar runt på extra mycket "bukfylla", dock gick proppen ur mig helt natten till söndag och jag vaknade upp 3kg lättare än veckas toppnotering!


Nu litar jag på mina kcalberäkningar och kommer inte göra något annat vecka 4 mer än hoppas att kroppen pallar denna ganska höga träningsfrekvens och intensistet för jag förbränner cirka 3400 kcal/dag istället för 3050 som jag hade under bulken och skillnaden är ungefär 800 kcal i intaget!

Ps. Förra veckan blev det absurt mycket protein (>230g/dag i snitt), vilket justerades denna vecka med att i måndags inte ens få ihop 100g och sedan låg jag mellan 190-200 så veckosnittet blev 180g ganska exakt vilket blev en ganska bra kompromiss! Ds.

9 kommentarer:

  1. Alkoholen ger en längre verkan än många tror, tror jag!

    Håller ett litet getöga på dina rapporter (hinner inte med att läsa alla inlägg tyvärr :-/) så finns här i bakvattnet i alla fall ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Extra stor inverkan har det nog på en fysiskt väldigt aktiv individ. Inbillar mig tom att ju mer vältränad man är desto sämre tål man alkolhol...

      Än så länge är det nog mer än tillräckligt, det är i slutfasen det "roliga" börjar, för just nu märker jag inte ens av att jag deffar! :)

      Radera
  2. Väger du mer än när du började deffa amigo?

    Mvh Blink

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt korrekt, men det är inte hela sanningen eftersom min vikttrend sista 2 veckorna på bulken såg ganska udda ut.

      Känner jag min kropp rätt är jag nere på rentav under 86kg inom 2 veckor, för har räknat på att jag tappat cirka 0,75kg fett sen deffstart!

      Radera
  3. Ja är det något du kan förutom mat och träning så är det siffror! :-)

    Kanske kan läsa mig till men vad hamnar du på i kcal per dag om räknar in vs ut? Förstår du hur jag menar?

    Mvh Blink

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske inte helt enkelt att utläsa, men gillar man siffror så döljs allt det du eftersöker.

      Men så här såg förra veckan ut:
      Kcalin: 18480 kcal (2640 per dag)
      Kcalut: 22610 kcal (3230 per dag)

      Kcal ut har jag gjort ganska enkelt för mig. Har satt mitt BMR till 2100 och en akvitetsfaktor på 1,3. Sen adderar jag all träning, som denna vecka landade på cirka 3500 kcal! (har pulsklocka + dumbbell där jag registrerar min träning)

      Så kcaldiffen är alltså uppskattad till -4410 för veckan eller -630 per dag.

      Hur väl detta stämmer med verkligheten är svårt att säga, men tränade ungefär samma förra deffen och mina beräkningar var skrämmande exakta med verkligheten då! :)

      Radera
  4. Jäklar vad du håller koll på siffror hit och dit. Väldigt imponerande måste jag säga :)

    Sv; Oh nej, verkligen inte bara curls med z-stången! Körde utöver det även hantelcurls, bamsecurls, sittande+lutande hantelcurls :) Men tack så hjärtligt för informationen. Tyder än mer på hur bra det är med variation :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, önskar bara siffrorna enbart var röda... ska ju inte behöva gå upp i vikt av att äta mindre och träna mer ;)

      Låter ju perfekt, vet att många tyvärr enbart kör med sin stång och nöjjer sig där men då får du med allt nödvändigt! Variation är nog helt klart nyckeln till framgång, man tröttnar åtminstone inte lika lätt/fort då ;)

      Radera
  5. Ja du, det där med att väga sig är inte alltid lätt! Vet själv hur mycket jag kan pendla från en dag till en annan. Bra att du inte tar det så hårt, tycker jag, det rättar säkert till sig och om det inte gör det så är det bara till att kämpa vidare! :)
    Sv: Åh, bra tips gällande pastan! Det här brödet köpte jag på ICA så nu borde det finnas iaf. Har även testat deras typ måltidsersättning/proteinshakes men fy fan, de smakar inte bra... För mycket stevia tror jag. Men brödet är helt klart på min pluslista nu iaf! :)

    SvaraRadera