onsdag 10 april 2013

Standstill i projekt shredded to the bones?

Söndagen den 17 mars bestämde jag mig för att det var sista dagen jag bulkade för denna gång, vilket då ledde till att jag drog igång denna deff!


Komiskt nog, så har jag nu i mitten på vecka 4 faktiskt ökat min snittvikt sett över 7 dagar med över 1 (!) kg och syns inga direkt tydliga tecken på att vågen har några planer på att börja visa en negativ trend för har vägt in på exakt 88,8 kg tre dagar irad!


Deffar jag verkligen?

Med tanke på hur jag levt sen augusti 2012 så har jag väldigt bra statistik på vad min kropp kräver i form av energi och har bland anant kommit fram till följande:

  • Under deffen hösten 2012 åt jag i snitt 2675 kcal/dag och förbrännde i snitt 3590 kcal/dag om man enbart räknar teoretiskt på de siffror jag har att jobba med. 

Hur väl stämmer dessa siffror med verkligheten?

Vad jag ätit är knappast 100% exakt, eftersom jag bland annat drack alkohol vid ett par tillfällen. Men då deffen pågick i 100 dagar så är det tillräckligt nära sanningen.

När det kommer till mitt energibehov så kan jag endast använda mig av vågen som referenspunkt. Jag tappade 11,5 kg under dessa 100 dagar, vilket då motsvarar ungefär 85000 kcal (1kg = 7000-7000 kcal, där ca 80% är fett). Detta skulle innebära att jag per dag hade exakt 850 kcal i underskott.

Enligt mina beräkningar av intagna och förbrända kalorier så borde jag ha tappat 12,1 kg så mina beräkningar stämmer inte exakt, men kcaldiffen här blir cirka 4000 kcal utslaget över 100 dagar och alltså endast 40 kcal/dag fel (mostvarar typ en sockerbit i energi).

Så med detta kan jag högst sannolikt säga att mitt energibehov under höstdeffen 2012 var omkring 3500 kcal!


Har gjort samma uträkning under min bulk och kom då fram till att mitt energibehov under dessa 17 veckor var ganska exakt 3000 kcal.


I dagsläget tränar jag lite mindre än höstdeffen 2012 men betydligt mer konditionsträning än under bulken, så skulle dra slutsatsen att jag troligen ligger nånstans kring 3300-3400 kcal vilket är den siffran jag utgick ifrån när jag började deffen!


Hur ser det ut nu?

Sen deffen drog igång har jag i snitt ätit cirka 2880 kcal och inte ens med träningsvolymen under bulken skulle jag kunna gå upp i vikt.

Så med betydligt högre träningsvolym kan man enkelt dra slutsatsen att jag ligger på kcalunderskott i storleksordningen 400-600 kcal/dag och tappar alltså sett över en längre mätperiod fett i en ganska lagom takt!

Slutord

Det är nu det intressanta börjar. En viktminskning kommer antagligen aldrig vara linjär och hur en kropp reagerar på att gå från kcalöverskott med moderat träning till kcalunderskott med både högre frekvens och intensitet på träning kan man endast spekulera i.


Min slutsats i mitt fall är att jag under bulken tränade så nära optimalt som är möjligt och nu när deffen drog igång stressar jag kroppen till nästan bristningsgränsen. Kroppen är så finurlig att den då anpassar sig och med hjälp av bland annat stresshormon (tex korstisol) ser till att den gör allt för att INTE tappa i vikt.

Lägg till att jag drog till men en påskhelg som bestod av två ganska stora intag av alkohol och en hel del godis som är exkluderat från denna graf!


Så har vi ett recept på allt annat än en linjär viktminskning!

För detta har hänt förut, så sent som förra deffen vid upprepade tillfällen. Många brukar kalla detta för en viktplatå, jag kallar det livet! Så rätt säker på att det till vänster, alltså tappa över 2,5kg i snitt under 14 dagar, är exakt vad som kommer hända även denna gång!


Vore ju trevligt om denna sk "propp" släppte snart för vet inte hur länge till spegeln kommer fortsätta att visa på en mer defininerad spegelbild. Men än så länge har jag både tålamodet och motivationen att ha is i magen och inte börja medvetet svälta mig bara för att vågen nu inte visar på att jag tappar i vikt!

Värt att notera

Jag skrev alltså inte detta inlägg för att nån ska tycka synd om mig, utan vill visa baksidan med att frivilligt välja att underäta och således utsätta sin kropp för diverse prövningar!

Största prövningen under deff är dock inte det fysiska enligt mig, utan det är det psykiska och tror detta visar rätt väl vad det är jag pratar om.

Skulle dock inte råda någon att vara så pass nitisk som mig att tex dagligen väga sig om det nu skulle ge upphov till individen mår sämre av det, då är det bättre att använda några av dom andra verktygen som finns!

Jag gillar som ni ser siffror, men i det här fallet litar jag alltså mer på mina beräkningar av vad jag stoppar in i munnen och vad jag borde förbränna snarare än vad ett par siffror visar på badrumsvågen! 

"För att gå ned i vikt krävs att du äter mindre kalorier än du förbrukar"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar