måndag 8 april 2013

Fransk Köttfärslimpa

För ett par månader sen hittade jag ett recept där man gjorde en köttfärslimpa på 3 ingredienser: Köttfärs, löksoppa och cremefraiche.


Detta blev riktigt gott, då jag dessutom lindade den med prosciutto di parma-skinka då jag har väldigt svårt för att följa ett recept till 100%.

Det är ju tråkigt att göra exakt samma recept, så igår gjorde jag en egen variant där huvudsmaken är hämtad från löksoppan!



Obs! Nu blev gårdagens skapelse tyvärr inte allt för lyckad i konsistensen, så ni får alltså ett ännu bättre recept som även kommer ge en fastare och mer visuellt trevlig köttfärslimpa!

Ingredienser:

500g Köttfärs nötfärs fett 10%
250g Milda Mat Extra 4%
120g Ägg rått (2st normlastora)
80g Blå Band Fransk Löksoppa (1 påse)
25g Ströbröd (ca 1dl)
2st vitlöksklyftor
1tsk salt
1tsk svartpeppar
1krm vitpeppar
Smör till ugnsformen

Tillagning:

Sätt ugnen på 200 °C.

Blanda grädde, ströbröd, kryddor, pressa/riv vitlöken och rör ner löksoppan (alltså som pulver) och låt stå och svälla i 5-10 minuter.

Smörj en passande ungsform med smör.

Blanda ner köttfärsen och äggen i ströblödsblandningen.

Forma till en köttfärslimpa i den smörade ugnsformen och grädda köttfärslimpan mitt i ugnen i cirka 50 minuter. Stick ett hål i mitten och färgen på vätskan = mittenfärgen på köttfärslimpan. Så den bör ej vara blodig/rosa om man vill ha den genomstekt!

Totalt:
1489 kcal
125g proein
90g kolhydrater
68g fett

En sats blir nog ganska lagom till 4 personer. (jag gjorde på 1kg färs och hade räckt till 8 personer)

Per portion:
373 kcal
31g protein
23g kolhydrater
17g fett

Kommentar:
Smakmässigt får denna köttfärslimpa högsta betyg, då tex en av gårdagens middagsgäster som knappt äter mat tog 2 portioner och dessutom ger kommentaren "jimmy det här var faktiskt riktigt gott"! Det är gånger som dessa man som "kock" kan sträcka på sig några extra tum?

Nu var detta långt ifrån ett försök till ett nyttifiering av denna gudagåva, utan gjorde ett recept med smaken i fokus.

Jämför man den med SLVs "köttfärslimpa nötfärs" så är skillnaden egentligen bara att jag tillsatt en påse löksoppa som nästan enbart är kolhydrater och detta gör att min alltså består av betydligt mer kolhydrater!

Per portion: (motsvarar 190g)
373 kcal
31g protein
12g kolhydrater
22g fett

Tips! Gör en brunsås på skyn som blir från den vätskan som köttfärslimpan släpper ifrån sig i ugnsformen!

2 kommentarer:

  1. men hallå du glömde skriva hur mycket grädde det skulle va,ok ska testa iaf! tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Står klart och tydligt hur mycket grädde det ska vara i, om du läser receptet ;-)

      Radera